Z najnowszego raportu „Wprost” i Studia PLAC opartego o wyniki badań przeprowadzonych przez Panel Badawczy Ariadna, wynika, że już prawie jedna czwarta wszystkich słuchaczy podcastów, decyduje się na słuchanie programów przygotowywanych przez firmy i instytucje.
Merytoryka, wiarygodność i zaufanie
Tym, co sprawia, że użytkownicy sięgają po tego typu podcasty jest przede wszystkim merytoryka. Konsumenci, chcąc podjąć decyzję o zakupie produktu czy usługi, poszukują rzetelnych, szczegółowych i konkretnych informacji. Przed zakupem sięgają również po ekspertyzy i opinie specjalistów. Wszystko to może im zapewnić właśnie podcast, którego forma pozawala na dostarczenie użytkownikom wyczerpujących informacji.
Dane pokazują, że aż 64 proc. wszystkich użytkowników decydujących się na słuchanie firmowych podcastów, poszukuje w nich specjalistycznej wiedzy. 51 proc. oczekuje z kolei, że w tego typu treściach odnajdzie odpowiedzi na pytania o wartość i produkty konkretnej marki.
– Dane są jednoznaczne – rośnie rozpoznawalność formatu, więc nic dziwnego, że firmy będą szukać odpowiedzi na taką sytuację rynkową. Podcast jest o tyle kuszącą formą dla biznesu, że – w przeciwieństwie do komunikacji na Instagramie czy YouTube – kojarzony jest przede wszystkim z merytoryką. Dlatego firmy chcą wykorzystywać ten format, żeby pokazać, że pracują w nich prawdziwi eksperci, którzy w dodatku potrafią dzielić się wiedzą – mówi Marcin Łukasik z podcastowego Studia PLAC.
Charakterystyczne dla podcastów merytoryka i ekspercka wiedza pozwalają firmom na budowanie silnych relacji z konsumentami. To skuteczne narzędzie w kreowaniu udanej customer journey, ponieważ buduje zaufanie i wiarygodność.
Podcast podstawą marketingu
Rosnąca popularność formatu oraz możliwości, jakie stwarza produkcja podcastów sprawiają, że stają się one coraz częściej bazą całej komunikacji marketingowej marek. Na bazie jednego programu stworzyć można szereg treści, które będą skutecznym nośnikiem informacji zarówno wewnątrz firmy jak i w całym środowisku rynkowym.
– Tworząc podcasty dla firm skupiamy się na redystrybucji treści, nagrywając podcasty zarówno w formie audio, jak i video, a dodatkowo spisując go w formie specjalistycznych artykułów, które doskonale nadają się na firmowego bloga – mówi Łukasik.
Współzałożyciel Studia PLAC dodaje, że na bazie tak powstałych informacji można budować również bogatą komunikację w mediach społecznościowych. Powstają w ten sposób np.: krótkie rolki publikowane później na Instagramie oraz mniejsze formy video i ikonografiki, dobrze sprawdzające się na Facebooku. – W ten sposób jeden podcast staje się źródłem nawet kilkunastu publikacji, co jest naprawdę sporą częścią całej komunikacji – podkreśla.
Czytaj też:
Jak firmy wykorzystują rynek podcastów? „Nauczyły się tworzyć jakościowe treści"Czytaj też:
Gdzie Polacy słuchają podcastów? „Uwielbienie dla YouTube’a jest ewenementem”