W 2023 roku ofiarą oszustów padło 3,5 tys. seniorów. Wartość strat to ponad 141 mln zł

W 2023 roku ofiarą oszustów padło 3,5 tys. seniorów. Wartość strat to ponad 141 mln zł

Mobilna aplikacja
Mobilna aplikacja 
Ponad 3,5 tys. seniorów padło w 2023 roku ofiarą oszustw telefonicznych. Cyberprzestępcy wyłudzili od starszych osób ponad 141 mln złotych.

Jak poinformowała Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, w 2023 cyberprzestępcy zajmujący się oszustwami telefonicznymi, skoncentrowanymi na wprowadzaniu w błąd osób starszych, zdołali wyłudzić od nich w sumie ponad 141 mln złotych. Ofiarami tego typu przestępstw padają przede wszystkim osoby powyżej 65. roku życia, ale nie tylko one.

Alarmujące dane są gromadzone przez NASK w ramach współpracy z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości prowadzi kampanię edukacyjną „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior”.

Telefoniczne oszustwa na seniorach

Państwowy Instytut Badawczy NASK zwraca uwagę na fakt, że osoby starsze bardzo często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo mogą zostać zmanipulowanie przez cyberprzestępców. Wystarczy wspomnieć tu o tzw. oszustwach „na wnuczka” czy „na policjanta”, o których regularnie słychać jest w ogólnopolskich mediach. Dlatego tak ważne jest prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych przede wszystkim w stronę seniorów.

„Osoby starsze są najbardziej narażone na ataki związane z wyłudzaniem poufnych danych, a przede wszystkim kradzieżą pieniędzy – nawet oszczędności całego życia. Dlatego działania edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa, realizowane w odpowiedni sposób i dostosowane specjalnie do tej grupy odbiorców, są obecnie szczególnie potrzebne” – czytamy w komunikacie opublikowanym przez Państwowy Instytut Badawczy NASK.

Kampania „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior"

Organizowana m.in. przez NASK kampania „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior” ma na celu podniesienie świadomości osób starszych na tematy związane z najróżniejszymi oszustwami internetowymi, zwłaszcza z wyłudzaniem danych, czyli tzw. phishingiem, a także podszywaniem się pod zaufane podmioty, a więc tzw. spoofingiem. Seniorzy mają zostać bardziej uświadomieni w zakresie stosowanych przez oszustów metod manipulacji i socjotechnicznych zabiegów..

„Seniorzy bardzo potrzebują takich spotkań, zwłaszcza tych stacjonarnych. Potrzebują bezpiecznej przestrzeni, w której mogą zadawać pytania oraz dzielić się swoimi obawami dotyczącymi przestępstw internetowych. Przestrzeni, w której wiedza ekspercka jest na wyciągnięcie ręki, a prowadzący rozumieją ich potrzeby i potrafią wytłumaczyć trudne zagadnienia w maksymalnie przystępny sposób” – powiedziała Beata Frankiewicz z funkcjonującego w strukturach NASK działu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa, która koordynuje projekt skierowany do seniorów.

W ramach kampanii edukacyjnej „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior” publikowany jest cykl artykułów i infografik skierowanych do seniorów, w których wyjaśniane są najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw, a przede wszystkim skuteczne sposoby zapobiegania najważniejszym zagrożeniom cyfrowym.

Czytaj też:
Praca IT Warszawa – na jakie propozycje mogą liczyć seniorzy?
Czytaj też:
Staruszek został oszukany metodą „na wypadek”. Stracił fortunę

Opracował:
Źródło: Materiały prasowe / NASK