Centrum Monitorowania Rynku przyjrzało się popytowi na „małpki”, czyli butelki z alkoholem o objętości mniejszej niż 300 ml, które zostały objęte podatkiem cukrowym. „Małpki” zdrożały i sprzedało się ich zdecydowanie mniej.
CMR wyliczyło, że w małych sklepach (poniżej 300 mkw) sprzedaż „małpek” spadła o 16 proc. (jeśli chodzi o butelki z wódką czystą). To jednak nie powstrzymało Polaków przed piciem wódki w ogóle, bo wzrosła sprzedaż wódek czystych w butelkach 0,5 litra.
Mniej „małpek”, ale więcej wódki
„W efekcie w styczniu wolumen sprzedanej wódki czystej w sklepach małoformatowych utrzymał się na poziomie sprzed roku, ale wydatki na te kategorię były o 8 proc. wyższe. Kategoria wódek smakowych, w której pojemności do 200 ml odpowiadają aż za ponad 90 proc. opakowań, odnotowała natomiast kilkuprocentowy spadek w ujęciu ilościowym, ale wartościowo za sprawą wyższych cen urosła o 3 proc”. – pisze CMR.
Centrum podało też, że sprzedaż spadła w kategorii napojów bezalkoholowych objętych podatkiem cukrowym. „Szczególne duże spadki sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2020 odnotowały kategorie objęte nową opłatą, tym samym objęte podwyżkami cen – jak np. napoje gazowane (spadek o 17 proc.) czy wody smakowe (spadek o 24 proc.), podczas gdy wolumen sprzedaży wody czystej zmniejszył się tylko o 7 proc”. – czytamy.
Słaby styczeń w sklepach
CMR dodało, że styczeń okazał się słabym miesiącem w handlu w ogóle. Sprzedaż w małych sklepach była o 1 proc. niższa niż w styczniu 2020 r. i aż o 13 proc. niższa w porównaniu z grudniem 2020 r. „W styczniu spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 7 proc. mniej klientów niż w grudniu i aż o 19 proc. mniej niż w styczniu 2020 r., kiedy nie odczuwaliśmy jeszcze skutków pandemii” – czytamy w raporcie rynkowym CMR.
Czytaj też:
Podatek cukrowy działa. Sprzedaż słodzonych napojów spadła drastycznie