Menstruacyjne wydatki rosną szybciej niż inflacja. Dla co piątej kobiety to nie do udźwignięcia

Menstruacyjne wydatki rosną szybciej niż inflacja. Dla co piątej kobiety to nie do udźwignięcia

„Różowa skrzyneczka” w jedne ze szkół
„Różowa skrzyneczka” w jedne ze szkół 
Z badania Kulczyk Foundation wynika, aż co piątej Polce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup podpasek, przy czym prawie 40 proc. kobiet z ubogich domów, w których miesięczny przychód nie przekracza 800 zł, rezygnuje z zakupu artykułów menstruacyjnych.

Eksperci aplikacji PanParagon postanowili sprawdzić, jak w ostatnich latach rosły koszty artykułów higienicznych potrzebnych w czasie menstruacji. Za podstawę do swoich analiz przyjęli anonimowe dane z paragonów, jakie przechowują użytkownicy w aplikacji. W badaniu brano pod uwagę okres od stycznia do lutego w 2021, 2022 i 2023 r. Liczba sztuk w paczce danego produktu została na potrzeby analizy uśredniona.

W przypadku wkładek higienicznych oferta różnych producentów jest na tyle zróżnicowana, że przy porównywaniu kosztów przyjęty został zakres od 40 do 60 sztuk — wyjaśnia serwis Business Insider, który opisuje tę analizę.

Tampony, podpaski, wkładki – podwyżki znacznie wyższe niż inflacja

Z zebranych danych wynika, że w 2021 r. za paczkę podpasek (20 sztuk) kobiety płaciły średnio 4,94 zł. W tym roku takie kosztuje już 6,85 zł. W ciągu dwóch lat paczka podpasek podrożała więc o prawie 2 zł. To oznacza, że wydatki na tak podstawowy produkt zwiększyły się aż o 37 proc.

W przypadku tamponów za paczkę z 32 sztukami w opakowaniu w 2021 r. trzeba było zapłacić średnio 4,24 zł. W 2023 r. wydatki wzrosły o 35 proc. Największe różnice odnotowano jednak w przypadku wkładek higienicznych, które jeszcze dwa lata temu kosztowały 3,61 zł za opakowanie. W ciągu dwóch lat wydatki kobiet na ten produkt wzrosły aż o 57 proc.

Z badania Kulczyk Foundation wynika, aż co piątej Polce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup podpasek, przy czym prawie 40 proc. kobiet z ubogich domów, w których miesięczny przychód nie przekracza 800 zł, rezygnuje z zakupu artykułów menstruacyjnych.

RPO interweniował w sprawie VAT na kubeczki menstruacyjne

Business Insider zwraca też uwagę, że o ilejednorazowe artykuły menstruacyjne (podpaski, tampony i wkładki higieniczne) są od 1 lipca 2020 r. objęte są 5-proc. stawką podatku VAT, to kubeczki menstruacyjne, czyliwykonane z silikonu medycznego produkty przeznaczone do wielorazowego użytku są objęte pełną 23 proc. stawką.

Pod koniec stycznia Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o obniżenie stawki podatku na ten produkt i tak rzeczywiście może się stać. W odpowiedzi na pismo RPO Ministerstwo Finansów zapewniło, że kwestia zostanie poddana analizie w ramach prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia określającym zakres towarów objętych preferencyjną stawką VAT na rok 2024.

Czytaj też:
Sabotaż Nord Stream. Amerykański wywiad wskazuje proukraińską grupę
Czytaj też:
Rozliczenie składki zdrowotnej za 2022 r. ZUS pospieszył z pomocą

Źródło: Business Insider