Jak wynika z raportu „Parki handlowe w Polsce” przygotowanego przez CBRE i Trei Real Estate Poland – operatora parków handlowych w Polsce, w sektorze dominują obiekty z kategorii „big box”, czyli takie, które przekraczają powierzchnię 100 tys. m kw. Stanowią one 45 proc. zasobów wszystkich parków handlowych w kraju. Około 41 proc. zajmują obiekty o powierzchni od 3 do 10 tys. m kw., a obiekty poniżej 3 tys. m kw. to tylko 14 proc.
Czytaj też:
Trei Real Estate otworzył jedenasty Vendo Park
– Projekty o powierzchni od 3 do 10 tys. m kw. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 tys. m kw. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 tys. m kw., co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów. – mówi Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE.
Nowa podaż
Jak szacują eksperci CBRE w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. m kw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. m kw. powierzchni parków handlowych. Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią funkcję jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. - czytamy w raporcie.
– Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W 2018 otworzyliśmy trzy Vendo Parki i zakupiliśmy 11 działek, między innymi pod kolejne projekty handlowe. W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy. – mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.