Przed Sylwestrem jest jeszcze miliard do wzięcia

Przed Sylwestrem jest jeszcze miliard do wzięcia

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na zabawę sylwestrową wydamy mniej więcej tyle samo, co rok temu sxc.hu 
Na zabawę w tegoroczną noc sylwestrową Polacy wydadzą prawie 8 mld złotych wynika z badania firmy doradczej KPMG. Ale co istotne o tym, do kogo trafi prawie miliard z tej puli zadecydują ostatnie godziny, które zostały jeszcze do Sylwestra.
- Z punktu widzenia przedsiębiorców, którzy w jakikolwiek sposób są związani ze świętowaniem Sylwestra, to cenna informacja. Bo to od ich działań zależy teraz czy pieniądze te trafią do nich, czy zostaną w supermarketach ? zwraca uwagę Andrzej Bernatek, ekspert z KPMG.

Z analiz firmy wynika, że aż 9 proc. Polaków decyzje o sposobie obchodzenia Sylwestra podejmie w ostatniej chwili. Przy czym osoby te zadeklarowały, że skłonni są na to przeznaczyć 900 mln zł. - Te osoby mają pieniądze i chcą je wydać. Jeśli przedsiębiorcy w porę zdołają do nich dotrzeć, środki te trafią do nich. Jeśli nie, zostaną w sklepach albo portfelach. Dlatego właśnie na tej grupie powinni się teraz koncentrować restauratorzy czy organizatorzy zabaw sylwestrowych ? dodaje Bernatek.

Z badania KPMG wynika, że na tegoroczną zabawę sylwestrową Polacy w sumie wydadzą 7,9 mld zł. Na przeciętnego dorosłego Polaka przypada ok. 250 zł. Najwięcej, bo aż 42 proc. (w sumie 3,3 mld zł) wydamy na jedzenie i napoje. Na kolejnym miejscu (11 proc.) jest alkohol - do producentów trunków trafi ponad 870 mln zł. Dopiero na trzecim miejscu (10 proc.) są wydatki na wejściówki na bale (w sumie to 814 mln zł).

Aż 60 proc. Polaków planuje jednak spędzić noc sylwestrową w domu lub w gronie przyjaciół. Tylko co dziesiąty wybiera się na zorganizowaną imprezę.

- Co ciekawe, wydatki na Sylwestra w mniejszych miejscowościach są dużo wyższe niż w dużych miastach. W miejscowościach do 50 tys. mieszkańców jest to kwota 635 zł na gospodarstwo, a w miastach powyżej pół miliona ? 587 zł ? informuje Bernatek. Biedniejsze osoby na Sylwestra mogą wydać nawet 30 proc. swoich miesięcznych dochodów.

Z analizy KPMG wynika także, że w tym roku na przywitanie Nowego Roku wydamy mniej więcej tyle samo, co rok temu. - Okazuje się, że mimo informacji o pogorszeniu koniunktury, konsumenci nie tracą optymizmu. To na pewno jest korzystne dla gospodarki ? zauważają eksperci KPMG.