W obliczu rosnących cen energii sieci handlowe, szukają nowych rozwiązań na optymalizację kosztów. Jedno z rozwiazań to oszczędności na oświetleniu. Zdecydowała się na nie sieć Aldi. W większości placówek zmniejszono już oświetlenie parkingów zachowując jednocześnie ich funkcjonalność dla klientów, jak również pozostawiając logotypy i pylony oświetlone.
Z kolei we wnętrzach sklepów oświetlenie sufitowe zostało zredukowane o ok. 25-30 proc. Wyjątek stanowią przestrzenie nad kasami i strefa wejścia, gdzie zmian nie wprowadzono. Całkowitej redukcji poddano natomiast oświetlenie nad regałami z alkoholem, kosmetykami i produktami dziecięcymi.
Obniżenie energii o ok. 12-15 proc.
Sieć szacuje, że wprowadzone rozwiązania pozwolą jej na obniżenie zużycia energii elektrycznej przeznaczonej na oświetlenie o ok. 12-15 proc. – Funkcjonowanie sklepów w nowym standardzie jest kontynuacją działań Aldi na rzecz redukcji gazów cieplarnianych, ograniczenia zużycia energii oraz stopniowego przejścia na jej odnawialne źródła. To także odpowiedź sieci na bieżącą sytuację gospodarczo-polityczną i potrzebę przygotowania się na potencjalne ograniczenia w poborze energii elektrycznej – informuje sieć.
Dyrektor działu techniczno-budowlanego w Aldi Polska Rafał Rajca podkreśla, że sieć od kilku lat koncentruje się na aspekcie obniżania zużycia energii elektrycznej, stosując coraz bardziej energooszczędne urządzenia. – Zmiana standardu oświetlenia i przejścia na technologię LED dla nowych sklepów wykonywanych od 2016, pozwoliło obniżyć wykorzystywaną moc przeznaczoną na jego działanie o ok. 25 proc. Od drugiego kwartału 2023 roku, wszystkie nowo otwierane obiekty, będą posiadały inteligentne sterowanie oświetleniem, również poprzez czujniki natężenia światła. Dodam, że nie skupiamy się jedynie na udoskonalaniu nowych obiektów, modernizujemy również nasze starsze sklepy – podkreśla Rajca.
– W pierwszym kwartale wykonamy wymianę oświetlenia na LED w 30 obiektach. Wtedy już wszystkie nasze sklepy będą posiadały wyłączenie nowoczesne oświetlenie na sali sprzedaży. Jako grupa od dawna jesteśmy w procesie transformacji energetycznej, a ostatnie wydarzenia przyspieszają jedynie pewne decyzje – dodaje.
Aldi jak Lidl
Pod koniec października o redukcji oświetlenia w sklepach poinformował Lidl Polska. – Prowadzimy obecnie analizy oraz testy w redukcji zużycia energii poprzez zmniejszenie natężenia oświetlenia lub jego wyłączanie. Nasze wszystkie działania prowadzimy po to, aby w dalszym ciągu móc oferować klientom wysokiej jakości produkty w niskiej, atrakcyjnej cenie – mówiła Aleksandra Robaszkiewicz, która jest odpowiedzialna za komunikację w Lidl Polska.
Czytaj też:
Sieci handlowe zapowiadają podwyżki. Ile będzie można zarobić w Lidlu czy Aldi?Czytaj też:
Pokazała, co Lidl dał w paczce na święta. „Chyba czas zmienić pracę”