Alior Bank zaoferował usługi prawne. Przeciera szlaki?

Alior Bank zaoferował usługi prawne. Przeciera szlaki?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kancelaria Aliora oferuje usługi prawne zarówno przedsiębiorstwom, jak i klientom indywidualnym Thinkstock 
Z porad kancelarii Alior Doradztwo Prawne mogą korzystać wszyscy, nie tylko klienci banku. Jej prawnicy zapewniają, że stawki za obsługę należą do najniższych na rynku. Czy usługi prawne świadczone przez grupy bankowe mogą stać się dla banków nowym źródłem zysków, a polskim przedsiębiorcom ułatwić dostęp do obsługi prawnej?
Kancelaria Aliora oferuje usługi prawne zarówno przedsiębiorstwom, jak i klientom indywidualnym. Zatrudnia obecnie 28 prawników. Za ich usługi pobiera wynagrodzenie w wysokości 200 zł za godzinę. Biorąc pod uwagę specjalistyczną wiedzę, którą muszą mieć jej prawnicy, taksa nie wydaje się szczególnie wygórowana.

Kancelaria (działa od 2 stycznia) doradza przede wszystkim w zakresie prawa pracy, windykacji należności, bankowości i finansów, sporów i postępowań sądowych oraz administracyjnych, negocjacji handlowych i opiniowania umów, IT i e-commerce. A także z dziedziny ochrony konsumentów i prawa o konkurencji, prawa handlowego, reklamy i własności intelektualnej oraz przestępstw gospodarczych. Pośród spraw, którymi już się zajęli prawnicy działający pod brandem Aliora, są m.in. sprawy dotyczące nieruchomości, prawa pracy i autorskiego.  

? Obsługujemy nie tylko klientów Alior Banku, ale też każdego, kto się do nas zwróci ? powiedział nam mec. Sławomir Tomkiewicz, partner w kancelarii Alior Doradztwo Prawne.

W jaki sposób można skorzystać z jej usług? Kancelaria zachęca do wysłania spraw e-mailem (adres można znaleźć na stronie internetowej banku). Prawnicy oddzwaniają do klienta i ewentualnie zapraszają go na rozmowę i podpisanie umowy. Porad udzielają także zdalnie ? za pośrednictwem telekonferencji lub poczty e-mail.

Kancelaria nastawia się przede wszystkim na obsługę klientów korporacyjnych Alior Banku, których jest obecnie 85 tys. Według informacji mec. Tomkiewicza bezpośrednią propozycję opieki prawnej otrzymał już blisko tysiąc klientów, z czego większość odpowiedziała pozytywnie. Ale kancelaria nie odżegnuje się od udzielania porad klientom indywidualnym, także tym, którzy są klientami innych banków. Można więc sobie wyobrazić, że do Aliora zgłoszą się po pomoc prawną klienci zamierzający wejść w spór z innym bankiem. Czy udzielanie im porad przez grupę Aliora będzie zgodne ze standardami etycznymi przyjętymi w środowisku?

? Podoba mi się ta inicjatywa i jestem pewien, że radcy kancelarii działającej pod logo Aliora nie będą świadczyć usług mających nastawiać klientów przeciwko konkurentom banku ? mówi  pytany o to przez Businesstoday.pl mec. Jerzy Bańka ze Związku Banków Polskich. Jego zdaniem z porad będą jednak korzystać przede wszystkim przedstawiciele małego i średniego biznesu.

Jeśli Alior odkrył niszę opartą na ułatwieniu niewielkim firmom dostępu do obsługi prawnej, to jego śladem z czasem mogą pójść inne banki w Polsce. Ich przedstawiciele wypowiadają się ostrożnie. ? Banki obsługujące małe i średnie przedsiębiorstwa starają się dodawać do oferty usługi komplementarne do usług bankowych, które będą ułatwiać przedsiębiorstwom prowadzenie biznesu ? ocenia Iza Mościcka, dyrektor Departamentu PR w Credit Agricole. Niektórzy bankowcy widzą jednak mankamenty modelu biznesowego polegającego na świadczeniu usług prawnych pod bankowym logo: ? Przedsiębiorcy mają już zazwyczaj własną obsługę prawną. A jeśli nawet nie, to wątpię, czy zaufają obsłudze prowadzonej przez bank, który w ten sposób może ich inwigilować. Z kolei dla większości klientów prywatnych 200 zł za godzinę stanowi barierę cenową ? powiedział nam dyrektor w jednym z dużych banków komercyjnych zastrzegający sobie anonimowość.