Gigantyczne przejęcie w branży modowej. Największa akwizycja w historii Estee Lauder

Gigantyczne przejęcie w branży modowej. Największa akwizycja w historii Estee Lauder

Tom Ford
Tom Ford Źródło:PAP / Hahn Lionel/ABACA
Druga największa firma kosmetyczna na świecie, Estee Lauder, ogłosiła, że zamierza kupić amerykańską markę modową Tom Ford za 2,8 miliarda dolarów. Tom Ford pozostanie na swoim obecnym stanowisku dyrektora kreatywnego domu mody co najmniej do 2023 roku.

Będzie to największa transakcja w historii amerykańskiego koncernu Estee Lauder, do którego należą marki Estee Lauder, Clinique, Aramis, Prescriptives, Origines. Z umowy zadowolone są obie strony – Estee Lauder w wielkim stylu wejdzie do świata mody, a Tom Ford wyraził opinię, że „to idealny dom dla jego marki”. On sam nie pożegna się z marką sygnowaną swoim nazwiskiem co najmniej do 2023 roku. Czy później również będzie zasiadał w fotelu dyrektora kreatywnego domu mody – nie wiadomo.

Czas pokaże, czy gest Estee Lauder nie okazał się nadmiernie hojny

Analitycy, z którymi rozmawiał dziennikarz BBC, wyrażają wątpliwość, czy koncern Estee Lauder nie przepłacił za akwizycję. Nie ma gwarancji, że po odejściu Toma Forda marka wciąż będzie tak prestiżową. W czarnym scenariuszu przestanie to być marka tak pożądana, a co za tym idzie – przyniesie właścicielowi mniejsze pieniądze.

Rynek dóbr luksusowych złapał zadyszkę na początku pandemii, ale już wrócił do równowagi. Odbiłby się szybciej, gdyby nie regularnie wprowadzane lockdowny w różnych regionach w Chinach – bo to właśnie mieszkańcy Państwa Środka odpowiadali przed pandemią za 35 proc. światowego popytu na dobra luksusowe.

Analitycy z Bain & Company uważają, że na koniec tego roku będzie można ogłosić wzrost wartości światowego rynku towarów luksusowych o 21 proc. – do 1,4 biliona euro.

Estee Lauder – wszystko zaczęło się w nowojorskiej dzielnicy Queens

Amerykański koncern Estee Lauder to druga co do wielkości firma kosmetyczna na świecie (po francuskim gigancie L'Oréal). Firmę założyła Josephine Esther Mentzer, która urodziła się 1 lipca 1906 roku, a zmarła 25 kwietnia 2004 roku w Nowym Jorku. Jej matka miała korzenie węgierskie, a ojciec czeskie. Kosmetykami młoda Josephine zainteresowała się dzięki wujkowi, który był chemikiem i prowadził laboratorium. Młoda kobięta nauczyła się tam dobierać substancje, z których powstają kosmetyki. Dość szybko opracowała kilka linii kremów do twarzy.

W 1930 roku Josephine poślubiła Joe Laudera, którego nazwisko uwieczniła w późniejszej nazwie firmy.

Jako że nie miała dużych środków na działania reklamowe, obrała inną strategię zachęcania klientek do swoich produktów: zapraszała je na bezpłatne spotkania w salonach piękności, w trakcie których do każdego zakupu dołączała darmowe próbki kosmetyków.

W 2003 roku, magazyn „Fortune” umieścił Estée Lauder na 349 pozycji wśród najbardziej wpływowych firm amerykańskich. Założycielka koncernu została z kolei umieszczona na liście dwudziestu najpotężniejszych geniuszy biznesu XX wieku według tygodnika „Time”.

Czytaj też:
Luksusowe marki dały mu miliardy. Kim jest Bernard Arnault, najbogatszy Europejczyk?

Opracowała:
Źródło: BBC