Najlepsze doświadczenia dla pracownika, czyli EX w wykonaniu T-Mobile
Artykuł sponsorowany

Najlepsze doświadczenia dla pracownika, czyli EX w wykonaniu T-Mobile

Siedziba T-Mobile
Siedziba T-Mobile Źródło: T-Mobile
Dobry onboarding, możliwości rozwoju dostosowane do doświadczenia i zainteresowań, poszanowanie różnorodności i pełna akceptacja każdego pracownika i pracowniczki. Stworzenie miejsca pracy, do którego chce się codziennie przychodzić, jest wyzwaniem. Ale T-Mobile doskonale wie, jak dawać pracownikom najlepsze doświadczenia. I w tym tkwi moc Magenty.

W szybko zmieniającym się środowisku biznesowym bardzo ważne jest odpowiednie dostosowanie się firm do oczekiwań pracowników. Obecnie na rynku pracy mamy przedstawicieli już czterech pokoleń: Baby Boomers (w wieku 58-76 lat), X (42-57 lat), Y/ Millenialsi (25-41 lat) i Zetki (poniżej 25 lat). Każde z nich ma inne podejście do pracy, postawę oraz oczekiwania. Dlatego tak ważne jest, aby organizacje potrafiły wsłuchiwać się w potrzeby osób zatrudnionych. Tak właśnie funkcjonuje T-Mobile, który w swoich codziennych działaniach stawia na dialog – jak na firmę telekomunikacyjną przystało. Bardzo ważny w tym procesie jest wsłuchanie się w głos – zarówno od konsumentów (customer experience), jak i pracowników (employer experience). Te insighty pozwalają marce lepiej zrozumieć nastawienie poszczególnych grup, a potem przygotować dopasowane rozwiązania. Zatem uwzględniając ogromną różnorodność pracowników, a także zebrany feedback, magentowy operator realizuje szereg działań, aby stać się najlepszym pracodawcą na polskim rynku.

DEI – trzy litery, wielkie znaczenie

Różnorodności, równość i inkluzywność to nie tylko popularne w ostatnich latach hasła – to realne postawy, które deklaruje wiele instytucji. W T-Mobile mają one swoje odbicie w strategii „Connected as One” (połączeni jako jedność), która polega na okazywaniu pełnej akceptacji i szacunku dla każdej pracującej tam osoby, bez względu na wiek, płeć, pochodzenie czy poglądy. Jak przekazać to podejście ponad 4000 pracowników? Operator realizuje szkolenia z tego zakresu, inspirujące spotkania z przedstawicielami i przedstawicielkami różnych środowisk, a także inicjatywy skierowane do grup marginalizowanych.W firmie funkcjonują specjalne grupy pracownicze, które działają na rzecz właśnie takich osób. Magenta Women Network wspiera kobiety, Magenta Pride działa na rzecz praw społeczności LGBTQIA+, a grupa Pokolenie T ma na celu integrację międzypokoleniową. A czemu właściwie te wartości są tak ważne? Bo im bardziej różnorodny zespół, tym lepsze zrozumienie tego, czego mogą oczekiwać konsumenci, większa kreatywność i ciekawsze rozwiązania.

Wszystko zaczyna się od pierwszego spojrzenia

Już na etapie rekrutacji firma stara się, aby kandydaci mogli jak najlepiej poznać magentową organizację. Dlatego duży nacisk położony jest na jakość rozmów rekrutacyjnych, które zapewniają przestrzeń na dialog i obustronne zadawanie pytań. Managerowie są regularnie szkoleni w zakresie candidate experience. Na tym etapie ważny jest feedback, więc każdy kandydat otrzymuje informację zwrotną, a także ankiety NPS, w których proszony jest o ocenę swoich doświadczeń podczas rekrutacji. Uzyskiwane dzięki temu sugestie pozwalają ulepszyć stosowane procedury.

Z osobami, które stały się członkami #MagentaTeam, kontynuowana jest kultura otwartego kontaktu. Podczas procesu pre-onboardingu odbywa się stała obustronna komunikacja za pomocą platformy i regularnie przekazywanych wiadomości. Kandydaci po przyjęciu oferty otrzymują namiary do swoich przełożonych i nawigatorów, by mieć z nimi kontakt jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Dzięki temu pierwszego dnia nie czują się zagubieni, a zyskują poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Poza tym całodzienna sesja online umożliwia nowym pracownikom poznanie wielu osób z najważniejszych obszarów T-Mobile. Dzięki temu nowozatrudnione osoby są zaznajomione z różnymi obszarami i cały proces onboardingu jest dla nich przyjemniejszy.

„Rozwój” – słowo odmieniane przez wszystkie przypadki

Według raportu „Employer Branding w Polsce 2024”, najważniejsze kompetencje przyszłości to: efektywna komunikacja (tak uważa 45% ankietowanych); otwartość na zmianę (30%); szybkie uczenie się nowych rzeczy (30%). T-Mobile doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego realizuje różne inicjatywy w duchu #WEGROW, które mają pomóc pracownikom w rozwijaniu – nie tylko tych – umiejętności.

W zależności od posiadanego doświadczenia, firma prowadzi różne programy rozwojowe. Dla absolwentów i absolwentek oraz studentów i studentek ostatnich lat studiów przygotowany jest program stażowy Magenta Start. Uczestnicy otrzymują zatrudnienie w wybranych zespołach, pomoc mentora i opiekuna oraz możliwość realizacji ambitnych projektów. Natomiast Magenta Talents Squad to program kierowany do uzdolnionych i kreatywnych młodych ludzi. Trwa 12 miesięcy, a jego uczestnicy realizują jednen z projektów strategicznych. Ich rozwój wspierany jest przez współpracę z mentorem, specjalne szkolenia, społeczność Talentów i regularny feedback. To wszystko sprawia, że mogą oni wykazać się kreatywnością i wykorzystać swoje talenty i możliwości w różnych obszarach. Po zakończeniu programu i zaprezentowaniu wyników swojej pracy kandydaci mogą dalej rozwijać się w #MagentaTeam w roli specjalistów.

Zaś program WeGrow skierowany jest osób z większym doświadczeniem – pomaga on budować i utrzymać stałą relację z liderem. Obejmuje nie tylko rozmowy z przełożonym skoncentrowane na przyszłości w firmie, ale także informacje zwrotne otrzymywane od współpracowników. Dzięki temu liderzy mogą znaleźć odpowiednią dla nich ścieżkę rozwoju w magentowej firmie.

Z inicjatywy pracowników powstał Festiwal Rozwoju, który zostałstworzony z potrzeby pomnażania wewnętrznego potencjału organizacji. Hasło „Dzielenie się wiedzą pomnaża kompetencje” stało się jego mottem i sprawiło, że do roli trenerów zgłosiło się aż 30 pracowników T-Mobile. Siłą Magenty są ludzie i ich „supermoce”. W ramach festiwalu w ciągu roku zostało zrealizowanych 165 szkoleń, przeprowadzonych przez 30 trenerów, a łączna liczba uczestników to ponad 1500 osób.

B jak benefity

Mówiąc o najlepszych doświadczeniach dla pracowników, warto wspomnieć o benefitach pozapłacowych, jakie oferuje T-Mobile. Są to m.in. możliwość pracy w modelu hybrydowym, opieka medyczna, pakiety sportowe czy specjalna oferta abonamentowa. Na specjalnej platformie można znaleźć szeroką gamę świadczeń, które pozwalają zadbać o ciało, duszę i umysł, a każdy może z niej indywidualnie wybrać to, z czego najbardziej chce skorzystać. Ponadto operator gwarantuje każdemu dodatkowy dzień urlopu z okazji urodzin lub imienin. Co więcej, w biurze na ul. Marynarskiej w Warszawie powstał pokój do pracy z dzieckiem, z którego z radością korzystają pracujący rodzice.

Czy T-Mobile wyróżnia się jako operator na rynku pracy? Zdecydowanie tak. Firma była niejednokrotnie nagradzana za działania na rzecz równości oraz wkład w tworzenie środowiska bez barier. Operator znalazł się już po raz czwarty w gronie wyróżnionych pracodawców w badaniu Diversity IN Check, prowadzonym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Tylko w 2024 roku otrzymał takie odznaczenia: nagrodę główną w kategorii Zakładka/Strona Kariery w konkursie Employer Branding Excellence Awards, II miejsce w kategorii ‘Wzmocnienie zaangażowania w zespołach IT’ w konkursie HR Dream Team czy wyróżnienie Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR.

Budowanie pozytywnych doświadczeń pracowników jest zadaniem wymagającym – trzeba brać pod uwagę różne czynniki, które finalnie przekładają się na to, czy pracownicy faktycznie czują się dobrze, rozwijają się i chcą dalej kontynuować swoją zawodową przygodę w danym miejscu. Ale T-Mobile nie musi się o to martwić, bo jego strategia się sprawdza.

Źródło: T-Mobile