Cyfrowy Polsat ma wypłacić rekompensaty. Jest decyzja UOKiK

Cyfrowy Polsat ma wypłacić rekompensaty. Jest decyzja UOKiK

UOKiK
UOKiK Źródło:PAP / Rafał Guz
UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi wypłatę rekompensat za usługi „Ochrona Internetu” i  „Serwis IPLA 3 z 3”, które były uruchamiane bez ich zgody. Firma ma zwrócić klientom pobrane opłaty.

Jak ustalił UOKiK, przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną, lub dwie usługi dodatkowe. Na tym etapie spółka nie pytała konsumentów o zgodę na ich włączenie. Zdaniem kontrolerów firma powinna wtedy uzyskać wyraźną zgodę na ich aktywowanie i wiążące się z nimi opłaty, naliczane po bezpłatnym okresie promocyjnym.

Usługi bez zgody klientów

Sprawa dotyczy programu antywirusowego „Ochrona Internetu” oraz usługi odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach – „Serwis IPLA 3 z 3”. Były one składową częścią większości ofert promocyjnych i konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierania umowy, niezależnie od tego czy byli nimi zainteresowani. Taką możliwość mieli dopiero po zawarciu umowy. Co więcej, to na konsumentach ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich, aby uniknąć wiążących się z nimi płatności.

– Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Rekompensaty dla klientów

Prezes UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat obowiązek wykonania złożonego przez niego zobowiązania. Konsumentom przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury.

Ponadto Spółka ponownie rozpatrzy i uwzględni w całości złożone dotychczas reklamacje. Polsat ma też poinformować klientów o decyzji UOKiK na swojej stronie internetowej i w prywatnej korespondencji.

Czytaj też:
UOKiK miał mieć większe uprawnienia. Jest weto Senatu
Czytaj też:
Szczerbaty uśmiech Dr Smile. Pacjenci piszą do UOKiK i szukają prawników, firma zapewnia, że nie naruszała prawa