W listopadzie mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 5 pkt. w stosunku do października br. i wyniósł 112,69 pkt.
Wskaźnik oceny klimatu gospodarczego wzrósł o 14 pkt. w porównaniu do zeszłego miesiąca i przyjmuje wartość 115 pkt.
W listopadzie 52 proc. Polaków ocenia, iż sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku, podczas gdy w październiku analogiczny odsetek wynosił 32 proc. Przekonanie, iż sprawy Polski idą w złym kierunku, wyraża 36 proc. badanych; w październiku było to 58 proc.
Zdaniem przedstawicieli ośrodka badawczego, głównym powodem poprawy nastrojów jest niedawna zmiana rządu. Za optymizm Polaków są też odpowiedzialne takie elementy, jak poprawiająca się koniunktura w gospodarce czy związany z tym wzrost wynagrodzeń.
Zmiana rządu nie wpłynęła jak dotąd na postawy kupujących: skłonność do zakupów utrzymała się na poziomie bardzo zbliżonym do poprzedniego miesiąca i wynosi 111,15 pkt.
pap, ss