To będzie koniec awizo? Rewolucja w odbieraniu listów od nowego roku

To będzie koniec awizo? Rewolucja w odbieraniu listów od nowego roku

Skrzynka na listy
Skrzynka na listy Źródło: Shutterstock / M-Production
Od 1 stycznia 2025 roku Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza zmianę w wysyłaniu i odbieraniu pism urzędowych. Od nowego roku będzie to można robić przez system e-Doręczenia. Jest jednak pewien haczyk.

E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. System ma zostać uruchomiony od 1 stycznia 2025 roku.

Kto będzie musiał korzystać z e-doręczeń?

Będzie on wprowadzany etapami. W pierwszej kolejności usługa ta będzie dostępna dla większości urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. W dalszych krokach adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia cyfrowo korespondencji będą miały wszystkie podmioty publiczne. W ten sposób będziemy mogli wymienić zatem pisma np. z ZUS-em, czy NFZ. Warto podkreślić, że korzystanie z e-Doręczeń przez obywateli nie będzie obowiązkowe. Ponadto w każdej chwili będą mogli oni z tej opcji zrezygnować.

Jak wspomnieliśmy, jest jednak pewien haczyk. Aby móc skorzystać z tej formy wymiany korespondencji z podmiotami konieczne będzie założenie skrzynki do e-Doręczeń. Jak to zrobić? Można to zrobić w kilku krokach, składając wniosek przez stronę mObywatel.gov.pl. Dzięki powiadomieniom użytkownicy będą mogli na bieżąco śledzić status swojej korespondencji.

Kto płaci za wysyłkę dokumentów przez e-Doręczenia?

Jak podaje na swojej stronie Ministerstwo Cyfryzacji, bezpłatna będzie korespondencja:

  • od obywateli i firm do podmiotów publicznych,
  • pomiędzy podmiotami publicznymi.

Podmioty publiczne będą płacić za wysyłkę dokumentów do obywateli, firm i innych instytucji niepublicznych.

Jako największą zaletę nowego systemu Ministerstwo Cyfryzacji wskazało oszczędność czasu. „Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu. Wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem” – wskazał resort.

Czytaj też:
Jeszcze łatwiej będzie rozliczyć e-PIT. Nowości już wkrótce
Czytaj też:
Oczekiwana przez wielu zmiana w receptach może jeszcze w tym roku

Opracował:
Źródło: WPROST.pl / Wirtualna Polska, Ministerstwo Cyfryzacji