W związku z tym od września największa europejska grupa stoczniowa Aker Yards ASA zmieni nazwę na STX Europa.
Aker Yards jest właścicielem 15 stoczni w sześciu krajach: W Brazylii (1 stocznia), Finlandii (3 stocznie), Francji (2), Norwegii (6), Rumunii (2) i w Wietnamie (1). Pracuje w nich 16 tys. osób. Ponadto koncern dysponuje po 30 proc. udziałów w 2 stoczniach niemieckich oraz jednej ukraińskiej, zatrudniających 5 tys. ludzi.
Norweski koncern zajmował się trzema głównymi obszarami produkcji stoczniowej. Były to promy i statki pasażerskie tzw. wycieczkowce. Budowano je w stoczniach fińskich, gdzie powstawały największe na świecie jednostki tego rodzaju oraz we francuskiej stoczni w Saint Nazaire.
Statki handlowe budowano w Rumunii, Brazylii, Niemczech i w Wietnamie. Natomiast stocznie norweskie zajmowały się produkcją wyspecjalizowanych jednostek dla potrzeb poszukiwań i eksploatacji podmorskich zasobów ropy i gazu.
Po przejęciu stocznie fińskie nadal będą budować promy i ogromne wycieczkowce. Francuskie też mają kontynuować podobną produkcję cywilną oraz budowę okrętów wojennych. Stocznie norweskie skupią się na produkcji dla dziedziny offshore.
Nieznane są natomiast jeszcze plany Koreańczyków wobec pozostałych stoczni europejskich. STX jednak, jak poinformowały we wtorek norweskie media, zapowiada przeniesienie części ich produkcji do Korei ze względu na niższe koszty budowy statków w tym kraju.
pap, em