Propozycja dla Świdnika

Propozycja dla Świdnika

Dodano:   /  Zmieniono: 
Koncern AgustaWestland podwoi zamówienia w fabryce śmigłowców PZL Świdnik do 2012 r., jeśli kupi te zakłady - zapowiedział na konferencji prasowej w Świdniku (Lubelskie) dyrektor przedstawicielstwa AgustyWestland w Polsce Matthew Harvey.

Brytyjsko-włoski koncern, należący do czołowych producentów śmigłowców na świecie, złożył ofertę zakupu zakładów w Świdniku w przetargu zorganizowanym przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Obok czterech innych firm, przeszedł do drugiego etapu prywatyzacji.

Od wielu lat AgustaWestland jest ważnym odbiorcą produkcji PZL Świdnik. Oferta zakupu zakładów zawiera propozycje ich rozwoju. "Chcemy, aby te zakłady stały się równorzędnym filarem naszej firmy, obok włoskich i brytyjskich" - powiedział Harvey.

W tym roku, zamówienia AgustyWestland w Świdniku wyniosły milion godzin pracy, bo w takich jednostkach liczy się zamówienia w przemyśle lotniczym. W razie zakupienia fabryki mają one wzrosnąć do 2 mln godzin pracy w 2012 r.

Brytyjsko-włoski koncern oferuje m.in. ulokowanie w Świdniku montażu końcowego śmigłowca AW-109 LUH, wytwarzanie części kadłubów śmigłowca AW-101, największego w swojej ofercie, oraz belek ogonowych śmigłowca AW-139. W Świdniku miałyby być prowadzone prace projektowe nad nowymi śmigłowcami, np. AW-149, wojskową maszyną, która nie jest jeszcze produkowana. AgustaWestland oferuje też współpracę w rozwoju polskich śmigłowców Sokół i SW-4 produkowanych w Świdniku oraz wsparcie marketingowe w ich sprzedaży na całym świecie.

Już teraz AgustaWestland jest głównym partnerem zakładów w Świdniku. Współpraca trwa od 1997 r. W tym czasie Świdnik dostarczył brytyjsko-włoskiemu koncernowi m.in. 839 kadłubów śmigłowców, a wartość wszystkich zamówień wyniosła prawie 150 mln dolarów. Obecnie zamówienia tego koncernu stanowią 35 proc. wartości produkcji Świdnika. W 2007 r. wartość zamówień AgustyWestland w Świdniku przekroczyła 50 mln dolarów. Koncern jest już właścicielem 6,3 proc. udziałów w PZL Świdnik, dzięki akcjom odkupionym od pracowników i urzędu miasta w Świdniku.

ARP nie ujawniła nazw firm, które ubiegają się o zakup PZL Świdnik. Obok AgustaWestland same przyznały to czeskie Aero Vodochody. Według nieoficjalnych informacji "Gazety Wyborczej" wśród pozostałych oferentów są: koreański koncern Korean Air Industry, inwestor z Chin (być może chodzi o zakłady lotnicze z JiuJiang, które są kontrahentem Świdnika) oraz biuro Inwestor z Białej Podlaskiej lub koncern GKN Aerospace.

AgustaWestland miała w ubiegłym roku przychody przekraczające 3 miliardy euro; firma zatrudnia ponad 9 tys. ludzi. Jak podał Harvey, koncern ma portfel zamówień na 9 miliardów euro, czyli na trzy lata. W 80 krajach lata 8100 śmigłowców ich produkcji, w ubiegłym roku firma wytworzyła prawie 200 śmigłowców.

AgustaWestland należy do międzynarodowej grupy lotniczo- zbrojeniowej Finmeccanica, zatrudniającej na całym świecie ponad 60 tys. pracowników. Jej przychody w roku ubiegłym wyniosły 13,5 mld euro.

PZL Świdnik osiągnęły w ubiegłym roku 330 mln zł przychodów i ponad 4 mln zł zysku netto. Zatrudniają ponad 4 tys. pracowników.

pap, keb