W poniedziałek Grabarczyk podpisał z Autostradą Wielkopolską II SA umowę na finansowanie fragmentu autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl.
Jak ocenił minister, podpisanie umowy było "skomplikowane". "Kredyty zostały udzielone przez Europejski Bank Inwestycyjny i aż 11 banków komercyjnych. To właśnie dlatego negocjacje trwały dość długo" - wyjaśnił.
Premier powiedział, że postawił publiczne ultimatum ministrowi infrastruktury Cezaremu Grabarczykowi po to, aby "wszyscy zrozumieli, że żarty się skończyły". Szef rządu wyraził jednocześnie zadowolenie, że ministrowi udało się rozstrzygnąć kwestię finansowania autostrady A2.
Tusk zapowiadał, że jeśli do końca czerwca Grabarczyk nie rozstrzygnie kwestii finansowania i rozpoczęcia robót na dwóch kluczowych odcinkach autostrady A2, będzie musiał pożegnać się ze stanowiskiem.
W połowie czerwca rząd upoważnił ministra infrastruktury do podpisania w imieniu Skarbu Państwa umów związanych z finansowaniem odcinka płatnej autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl. Datę tzw. zamknięcia finansowego ustalono na 30 czerwca br. Obecnie autostrada A2 liczy prawie 254 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolskie). Docelowo będzie przebiegać ze Świecka, przez Poznań, Konin, Łódź, Warszawę, Siedlce do polsko-białoruskiego przejścia granicznego Kukuryki-Kozłowicze.
Grabarczyk powiedział również na konferencji, że we wtorek rząd przyjął uchwałę, "która upoważniła ministra finansów do udzielenia gwarancji w związku z kredytami, które są zaciągnięte na inny odcinek autostrady A1 pomiędzy Toruniem a Nowymi Marzami". Tego samego dnia ogłoszono również drugi etap przetargu na odcinek autostrady A2 Stryków - Konotopa i rozesłano do oferentów propozycje składania ofert cenowych.
Minister zaznaczył, że resort ogłosił także przetarg na kolejny odcinek autostrady A4. Jak mówił, na IV kwartał "pozostaje do ogłoszenia tylko jeden przetarg"; "będziemy mieli komplet postępowań przetargowych dla tej autostrady" - dodał. Grabarczyk powiedział również, że dwa dni temu ogłoszono przetarg na drugą nitkę autostrady A18.
Autostrada A1 obecnie łączy Trójmiasto z Grudziądzem, a docelowo ma połączyć Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę z Górnym Śląskiem; ma łączyć polskie drogi z siecią dróg w środkowej i południowej Europy.
Trasa A4 przebiegać będzie od dawnego przejścia granicznego z okolic Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa-Krakowiec.
Autostrada A18 budowana jest w województwach lubuskim i dolnośląskim.
pap, keb