Jak podała firma Kopex - Przedsiębiorstwo Budowy Szybów z grupy giełdowego Kopeksu, umowa z JSW na budowę szybu o wartości ponad 180 mln zł powinna być podpisana do 14 sierpnia. Będzie to największe zlecenie tej wyspecjalizowanej w podziemnym budownictwie spółki.
Sama rozbudowa "Zofiówki", dająca jej dostęp do nowych złóż węgla, to największa obecnie inwestycja w polskim górnictwie. Jej łączny koszt docelowo może przekroczyć 3 mld zł. W pierwszym etapie, w ciągu ok. 10 lat, może być wydana trzecia część tej kwoty.
Przygotowania do budowy szybu w polu Bzie-Dębina-2 Zachód rozpoczną się krótko po podpisaniu stosownej umowy. Jeszcze w tym roku powstanie dokumentacja szybu, po czym rozpoczną się roboty przygotowawcze na powierzchni. Kolejnym etapem będzie drążenie otworu o średnicy 8 m, do głębokości 895 m. Szyb będzie gotowy na początku 2014 r.
"To największe roboty szybowe w Polsce. Polskie górnictwo potrzebuje takich inwestycji, przewidujemy więc, że będą kolejne przetargi. Prowadzimy też rozmowy w różnych miejscach na świecie na temat budowy szybów i wykonania bardziej kompleksowych prac górniczych" - ocenił wiceprezes Kopeksu, Krzysztof Jędrzejewski.
Rozbudowa "Zofiówki" ze względu na skalę inwestycji w praktyce jest budową nowej kopalni. Pole Bzie-Dębina-2 Zachód będzie miało zdolność wydobywczą średniej kopalni - ok. 6 do 7 tys. ton węgla na dobę. Zakłada się, że pierwszy węgiel wyjedzie na powierzchnię w 2017 r., a pełna zdolność wydobywcza będzie osiągnięta cztery lata później. "Zofiówka" dostarczać będzie wówczas 17 tys. ton węgla na dobę. Dzisiaj największa polska kopalnia "Piast" wydobywa ok. 14 tys. ton na dobę.
W złożu, do którego udostępnienia potrzebny jest nowy szyb, znajduje się ok. 600 mln ton węgla, z czego ok. 190 mln ton stanowią zasoby operatywne, czyli możliwe do opłacalnego udostępnienia i wybrania. Najpierw powstanie poziom wybobywczy ponad 1,1 tys. m, docelowo 1,3 tys. m.
Kopex-PBSz realizował kontrakty w budownictwie podziemnym m.in. w Bułgarii, Chinach, Chile, Francji, Indiach, Jugosławii, Niemczech, Turcji i Włoszech. Spektakularnym przedsięwzięciem firmy był udział w modernizacji Europejskiego Ośrodka Badań Jądrowych (CERN) k. Genewy, gdzie polscy specjaliści wykonali chodniki i dwie olbrzymie podziemne komory. Zainstalowano tam aparaturę badawczą m.in. elementy Wielkiego Zderzacza Hadronów.
Oferta Kopex-PBSz była jedyną, złożoną w przetargu na drążenie nowego szybu JSW. Wiadomo już, że oferta została przyjęta, trwają przygotowania do zawarcia formalnej umowy. Formalnie przetarg dotyczył wykonania rury szybowej oraz dwustronnego wlotu szybowego w ramach rozbudowy kopalni "Zofiówka".
Udostępnienie do eksploatacji pola "Bzie-Dębina", na którego część spółka otrzymała koncesję w grudniu zeszłego roku, należy do strategicznych inwestycji JSW. W ostatnim czasie, w związku z kryzysem na rynku stali i koksu, firma musiała zawiesić lub opóźnić niektóre inwestycje, na razie nie ma jednak mowy o tym, by zrezygnowała z nowego szybu. To długotrwała inwestycja, a jej rozpoczęcie jest bardzo istotne dla przyszłości spółki.
Koncesję Ministerstwa Środowiska na eksploatację złoża "Bzie - Dębina 2 - Zachód" położonego w granicach Jastrzębia Zdroju spółka otrzymała w grudniu. Jego udostępnienie odbędzie się w drodze rozbudowy istniejącej kopalni "Zofiówka". Budowa od podstaw nowej kopalni byłaby ok. 30-40 proc. droższa, musiałby np. powstać osobny zakład przeróbki węgla na powierzchni.
Szyb ma być gotowy najdalej na początku 2014 r. Równolegle budowane będą podziemne korytarze. Już teraz istnieją dwie tzw. upadowe, czyli pochyłe chodniki o długości ok. 600 m, wydrążone w stronę nowego złoża z poziomu 900 kopalni "Zofiówka", na podstawie koncesji dotyczącej rozpoznania złóż.
W lutym JSW poinformowała o zakończeniu - po prawie czterech latach prac - ponad 2,5-kilometrowego przekopu łączącego pod ziemią kopalnie "Borynia" i "Zofiówka". Tworzona w ten sposób tzw. kopalnia zespolona w przyszłości ma dać oszczędności m.in. w zakresie efektywnego transportu urobku oraz usprawnienia wentylacji podziemnych wyrobisk. W 2011 r. podziemne połączenie ma objąć też trzecią kopalnię - "Jas-Mos".
JSW to największy w Europie producent węgla koksowego. Zatrudnia ponad 22 tys. osób w sześciu kopalniach, które w ubiegłym roku wydobyły 13,6 mln ton węgla. Ubiegłoroczny zysk wyniósł 567,6 mln zł. W tym roku firma odnotowuje straty w związku z kryzysem na rynku stali i koksu. Wydobycie węgla ograniczono do czterech dni w tygodniu. Firma spodziewa się, że produkcja może być mniejsza nawet o 3 mln ton, a przychody o 2 mld zł.
ND, PAP