Fiasko kolejowych rozmów. Przewozy Regionalne nie wyjadą na tory?

Fiasko kolejowych rozmów. Przewozy Regionalne nie wyjadą na tory?

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Fiaskiem zakończyły się rozmowy miedzy PKP Polskie Linie Kolejowe a Przewozami Regionalnymi w sprawie spłaty zadłużenia samorządowego przewoźnika. Jak poinformował rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, do końca roku na pewno nie dojdzie do porozumienia.
Chodzi o opłatę za dostęp do torów, którą przewoźnicy odprowadzają do zarządzającej liniami kolejowymi PKP PLK. Zaległości Przewozów Regionalnych z tego tytułu na koniec roku przekroczą 400 mln zł. Rozmowy między spółkami na ten temat trwają od kilku tygodni - na początku grudnia PKP PLK wystąpiły do Urzędu Transportu Kolejowego o zbadanie wiarygodności finansowej Przewozów Regionalnych i ewentualne cofnięcie im licencji.

Kolejne spotkanie przedstawicieli spółek jest planowane na 4 stycznia. Jak poinformował Łańcucki, PKP PLK mają wątpliwości, czy  Przewozy Regionalne są w stanie regulować wszystkie swoje zobowiązania. - Jak tak dalej pójdzie, to  będziemy musieli rozmawiać z marszałkami województw (są właścicielami Przewozów Regionalnych - red.) na temat poszczególnych połączeń - powiedział rzecznik. Oznacza to, że zarząd nie wyklucza rozmów na temat wycofania lub zawieszenia części pociągów. Rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski nie chce komentować tej sprawy. - Nie będziemy prowadzić negocjacji z zarządcą infrastruktury za pośrednictwem mediów -  powiedział.

Wcześniej przedstawiciele PKP PLK informowali, że nie chcą wstrzymywać pociągów Przewozów Regionalnych, jak to miało miejsce w maju. Na tory nie  wyjechało wtedy kilkadziesiąt składów przewoźnika. Przedstawiciele Przewozów Regionalnych informowali, że  przewoźnik we wrześniu przedstawił zarządcy infrastruktury harmonogram spłat zobowiązań spółki i go realizuje. Według harmonogramu, Przewozy Regionalne mają spłacić zaległe zadłużenie u PKP PLK do końca 2012 r.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski. Z jego usług korzysta dziennie kilkaset tysięcy podróżnych. Obsługuje głównie trasy regionalne, ale ma też w swojej ofercie międzywojewódzkie tanie pociągi InterRegio.

zew, PAP