Pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie gotowy w 2012 roku

Pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie gotowy w 2012 roku

Dodano:   /  Zmieniono: 
W połowie 2012 roku będzie można przejechać koleją z gdańskiego portu lotniczego do Gdyni oraz na Kaszuby. Zarząd województwa pomorskiego w czwartek określił przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W posiedzeniu Zarządu uczestniczył wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel, który przed objęciem teki wiceministra brał udział w pracach nad koncepcją 20-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Połączy ona Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Powstanie także nowy odcinek torów kolejowych o długości ok. 3 km łączący lotnisko z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Dzięki temu powstanie bezpośrednie kolejowe połączenie z lotniska do Gdyni oraz na Kaszuby.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w 25 minut. Połączenie lotniska z Gdynią ma być gotowe w 2012r. Cała linia PKM ma być oddana do użytku w połowie 2015 roku. Marszałek województwa, Mieczysław Struk poinformował dziennikarzy, że powstanie szlak dwutorowy i zelektryfikowany. PKM ma być zintegrowana z Szybką Koleją Miejską kursującą w aglomeracji trójmiejskiej. Wzdłuż linii PKM powstanie 8 nowych przystanków, z których 6 pełnić będzie funkcję węzłów integracyjnych. Mają one umożliwić pozostawienie auta lub roweru na parkingu i kontynuowanie podróży pociągiem oraz zintegrowanie kolei z komunikacją tramwajową i autobusową. Przystanki i węzły miałyby powstać w Gdańsku w rejonie ulic: Abrahama, Rakoczego, Wróbla Staw oraz w dzielnicach: Kiełpinek, Matarnia i Osowa.

Struk poinformował, że w październiku br. zostanie wyłoniony wykonawca pierwszego odcinka i mają się rozpocząć prace budowlane. Dodał, że zgodnie z badaniami, na poszczególnych odcinkach PKM może z niej korzystać maksymalnie od 400 do dwóch tysięcy osób na godzinę. Wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel powiedział dziennikarzom, że przedsięwzięcia tego rodzaju nie są przeznaczone do zarabiania na siebie. - One powinny być regularnie dofinansowywane, bo każda usługa publiczna w postaci transportu zbiorowego wymaga publicznego dofinansowania; komunikacja miejska w Gdańsku też jest dofinansowywana - dodał. Jego zdaniem, w przypadku PKM ponad połowa kosztów jej funkcjonowania powinna być pokryta przychodami z biletów.

Budowa PKM ma kosztować prawie 720 mln zł netto, z czego 85 proc., czyli ponad 611 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W czerwcu 2010 roku Sejmik województwa pomorskiego zgodził się na powołanie spółki, która zajmuje się budową Kolei Metropolitalnej. PKM to jedna z największych inwestycji w regionie. Władze województwa zakładają, że realizacja projektu nie tylko rozwiąże problemy transportowe Trójmiasta, ale też przyczyni się do podniesienia efektywności istniejącej infrastruktury w regionie, zwłaszcza w rejonie Półwyspu Helskiego i Kościerzyny.

pap, ps