Mały może drogo

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zakaz sprzedaży poniżej marży i ograniczenie promocji w supermarketach zawiera projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przyjęty przez komisję nadzwyczajną.
Zgodnie z rządowym projektem - będącym częścią pakietu ustaw w ramach programu "Przede wszystkim Przedsiębiorczość" - przegłosowanym przez komisję, za nieuczciwą konkurencję będzie uznawane utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 400 m kw. po cenie nie uwzględniającej marży handlowej.
Zamiana przepisów ma ochronić małe i średnie przedsiębiorstwa. Oznacza to w niektórych przypadkach wzrost cen sprzedawanych w hipermarketach produktów, a w konsekwencji to klienci z własnych kieszeni będą musieli zapłacić za "ochronę" małych i średnich placówek handlowych.

Posłowie z komisji chcą także ograniczenia swobody tzw. sprzedaży lawinowej po to, by supermarkety nie wykorzystywały w sprzedaży tzw. piramidy. Jak twierdzą, zdarzało się, że niektórzy sprzedawcy nakłaniali swoich klientów do sprzedaży produktów znajomym. Projekt ustawy zakazuje takich praktyk" - powiedziała Anita Błochowiak z SLD.

Zakaz stosowania piramid w sprzedaży nie dotyczy takich sieci jak Amway czy Oriflame. Dla nich jest to bowiem jedyna forma dystrybucji towarów.

Niezgodne z prawem mają być także promocje, w których "jakaś sieć zaoferuje samochód w zamian za zakup zupki chińskiej", ponieważ według projektu "wartość zakupionego towaru nie może być rażąco niższa od wartości wygranej" - poinformowała Błochowiak. Obostrzenia nie będą obowiązywać w przypadku likwidacji sklepu i wyprzedaży posezonowej.

Komisja rekomenduje także Sejmowi, by loterie promocyjne wykorzystywane przez supermarkety podlegały ustawie o grach losowych. To spowoduje, że nie będą one uznawane za nieuczciwą konkurencję.

Najmniej kontrowersyjny jest zapis o ograniczeniu promocji, przewidujący, że nielegalne będzie wysyłanie listów do klientów z propozycją wysokiej wygranej np. samochodu pod warunkiem uprzedniego zakupu innych znacznie tańszych towarów, co często było wykorzystywane do wyłudzania pieniędzy.

em, pap