Ikea ogłosiła, że zamyka w Rosji swoją stronę internetową o tematyce lifestyle'owej – Ikea Family Live – z obawy o naruszenie kontrowersyjnych przepisów zakazujących promowania wartości homoseksualnych wśród nieletnich.
Szwedzki potentat meblarski rezygnuje z publikacji, ponieważ pewna część artykułów mogłaby zostać uznana za propagowanie „nietradycyjnych relacji seksualnych wśród nieletnich”, zakazane przez wprowadzony w 2013 r. art. 6.21 Kodeksu administracyjnego Federacji Rosyjskiej.
Nieprecyzyjnie sformułowany przepis był już wykorzystywany do zakazywania protestów na rzecz praw osób homoseksualnych, stanowił także podstawę do oskarżenia założycielki strony internetowej oferującej porady dla nastolatków LGBT.
„Kiedy robimy interesy, przestrzegamy przepisów państw, w których pracujemy, dlatego by uniknąć naruszeń, podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu publikacji magazynu w Rosji” - podała Ikea w oficjalnym stanowisku. Magazyn publikowany w druku w 25 krajach i w Internecie zawiera m.in. wywiady na temat wystroju wnętrz przeprowadzane z prawdziwymi rodzinami, „niezależnie od ich wieku, płci, orientacji seksualnej, narodowości i wyznania”, jak podaje biuro prasowe Ikea.
W stanowisku firmy czytamy również, że magazyn jest „przeznaczony dla całej rodziny, stąd nie powinien mieć ograniczeń wieku”. Ikea nawiązuje w ten sposób do wybiegu stosowanego przez innych rosyjskich wydawców, którzy oznaczają swoje publikacje jako nieodpowiednie dla osób poniżej 18 roku życia. Zgodnie z art. 6.21 przedsiębiorstwu groziłaby grzywna do wysokości miliona rubli (ok. 16 tys. dolarów) lub zawieszenie działalności do 90 dni.
Ikea Family Live Magazine
Nieprecyzyjnie sformułowany przepis był już wykorzystywany do zakazywania protestów na rzecz praw osób homoseksualnych, stanowił także podstawę do oskarżenia założycielki strony internetowej oferującej porady dla nastolatków LGBT.
„Kiedy robimy interesy, przestrzegamy przepisów państw, w których pracujemy, dlatego by uniknąć naruszeń, podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu publikacji magazynu w Rosji” - podała Ikea w oficjalnym stanowisku. Magazyn publikowany w druku w 25 krajach i w Internecie zawiera m.in. wywiady na temat wystroju wnętrz przeprowadzane z prawdziwymi rodzinami, „niezależnie od ich wieku, płci, orientacji seksualnej, narodowości i wyznania”, jak podaje biuro prasowe Ikea.
W stanowisku firmy czytamy również, że magazyn jest „przeznaczony dla całej rodziny, stąd nie powinien mieć ograniczeń wieku”. Ikea nawiązuje w ten sposób do wybiegu stosowanego przez innych rosyjskich wydawców, którzy oznaczają swoje publikacje jako nieodpowiednie dla osób poniżej 18 roku życia. Zgodnie z art. 6.21 przedsiębiorstwu groziłaby grzywna do wysokości miliona rubli (ok. 16 tys. dolarów) lub zawieszenie działalności do 90 dni.
Ikea Family Live Magazine