CPK z przetargiem na tunel szybkiej kolei w Łodzi. Trasa połączy Warszawę z Wrocławiem

CPK z przetargiem na tunel szybkiej kolei w Łodzi. Trasa połączy Warszawę z Wrocławiem

Koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego
Koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego Źródło: cpk.pl
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na zaprojektowanie tunelu kolei dużych prędkości na terenie Łodzi. Termin składania ofert to pierwsza połowa lutego 2021 r. Tunel będzie elementem trasy kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią i Wrocławiem, która ma zostać uruchomiona jednocześnie z Portem Solidarność.

„Wczoraj spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęła w Łodzi drążenie kolejowego tunelu dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu na stacji Łódź Fabryczna. Dalej powstaną dwa nowe przystanki kolejowe: Śródmieście i Polesie. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe - do stacji Łódź Kaliska. W tym samym czasie spółka Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje budowę drugiego tunelu kolejowego pod centrum Łodzi. Tunel CPK będzie zaczynał się w tym samym miejscu, czyli na stacji Łódź Fabryczna i będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia” – czytamy w komunikacie.

Przetarg na projekt tunelu w Łodzi

Ogłoszony przetarg dotyczy wyboru wykonawcy projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu, linii kolejowej i tzw. infrastruktury towarzyszącej.

– Tunel CPK to wygoda dla pasażerów. Dzięki niemu na terenie Łodzi oddzielnie zostanie poprowadzony ruch dalekobieżny, a oddzielnie aglomeracyjny i regionalny, tak samo jak ma to miejsce w Warszawie na linii średnicowej. Po drugie, zapewni on pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi na nowe lotnisko w 30 minut, do Warszawy 45 minut, a z Poznania i Wrocławia do Warszawy w mniej niż 2 godziny – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Tunel CPK pod centrum Łodzi będzie elementem tzw. szprychy nr 9, czyli nowej kolejowej trasy z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej w stronę Wrocławia i Poznania. Od swojego kształtu planowana linia bywa nazywana 'igrekiem'. Dzisiejszy przetarg to pierwsze tak zaawansowane zadanie inwestycyjne na planowanym igreku, które jest związane z wykonaniem już projektu budowlanego – dodał prezes CPK Mikołaj Wild.

Tunel pod Łodzią i dwie nowe stacje

CPK zakłada, że w przeważającej części - na długości ponad czterech kilometrów, czyli na odcinku łączącym Łódź Fabryczną z linią kolejowa nr 14, na zachodzie Łodzi, za osiedlem Retkinia - nastąpi drążenie tunelu automatyczną tarczą TBM. To najszybsza dostępna technologia, która jest stosowana m.in. na budowie drugiej linii metra w Warszawie i tunelu drogowego w Świnoujściu.

Dla sprawnej realizacji inwestycji potrzebne jest porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław (tzw. igreka). Tamte prace zostały zawieszone w 2012 r., ale część dokumentacji (np. studium wykonalności i decyzja środowiskowa), która była kończona jeszcze do 2013 r., jest gotowa, przypomniano.

– Spółka CPK zamierza skorzystać z dotychczasowej dokumentacji PKP PLK, co będzie oznaczało oszczędność czasu i pieniędzy podatników. Liczę na dalszą współpracę ze strony CPK i PKP PLK oraz wzajemną koordynację inwestycji kolejowych. Razem zbudujemy spójną sieć kolejową dla Polski i sąsiednich krajów – wskazał Horała.

– Obowiązująca decyzja środowiskowa pozwala na budowę zarówno tunelu aglomeracyjnego, jak też tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Jestem pewien, że mimo niektórych zmian projektowych wprowadzonych przez PLK, wkrótce w sposób precyzyjny uzgodnimy zakres prac PKP PLK i naszych. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie w maksymalnym stopniu przeprowadzonych badań środowiskowych, a w efekcie oszczędności w majątku publicznym liczone w dziesiątkach milionów złotych – dodał Wild.

Zakładany w harmonogramach CPK czas budowy tunelu to lata 2023-2027. Szacowany wstępnie koszt realizacji kolejowego całego odcinka Warszawa - CPK - Łódź (wraz z tunelem) wynosi ok. 10 mld zł.

Czytaj też:
Centralny Port Komunikacyjny rozpoczyna wykup nieruchomości pod przyszłe lotnisko

Źródło: ISBnews