Jak pozyskiwać wartościowe linki? Poradnik 2022
Artykuł sponsorowany

Jak pozyskiwać wartościowe linki? Poradnik 2022

Link building – 10 sposobów na pozyskiwanie wartościowych odnośników
Link building – 10 sposobów na pozyskiwanie wartościowych odnośników Źródło: Freepik.com
Współzałożyciel topowej agencji digital marketingowej Aira z siedzibą w Wielkiej Brytanii – Paddy Moogan w autorskiej, 90-stronnicowej publikacji zatytułowanej „The Beginner’s Guide To Link Building” stwierdził, że dywersyfikacja wartościowych odnośników jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję stron i sklepów internetowych w wyszukiwarkach. Właśnie dlatego napisaliśmy dzisiejszy artykuł – żeby kompleksowo wytłumaczyć, jak pozyskiwać wartościowe i naturalne odnośniki wysokiej jakości. Miłej lektury!

Link building – 10 sposobów na pozyskiwanie wartościowych odnośników

Zanim przejdziemy do meritum dzisiejszego wpisu, warto również wspomnieć, iż nawet Google Penguin Update, czyli kluczowa aktualizacja dot. link buildingu z 2012 r. nie zmniejszyła popularności linkowania. Co ciekawe – z naszych obserwacji wynika, że od tej pory pozyskiwanie odnośników stało się jeszcze bardziej popularne, ale znacznie trudniejsze i wymagające, ponieważ crawlery (tzw. roboty Google’a) nie tolerują spamu. Akceptują wyłącznie naturalne odnośniki z wysokiej jakości witryn. Jeśli chcesz być na bieżąco ze standardami Google’a (tak, jak my), poznaj poniższe sposoby na pozyskiwanie linków off-site!

1. Współpraca redakcyjna

Nic trudnego. Wystarczy nawiązać współpracę redakcyjną z dowolnym, branżowym portalem, który uznamy za wartościowy, a następnie tworzyć regularnie ekspercki content.

Link building – 10 sposobów na pozyskiwanie wartościowych odnośników

Dzięki temu będziemy otrzymywać linki wychodzące do swojego serwisu, które wpłyną na jego autorytet z punktu widzenia crawlerów. Dodatkową korzyścią „płynącą” z omawianego rozwiązania jest zbudowanie autorytetu marki, wzbudzenie zaufania w czytelnikach i możliwość pozyskania osób, które dokonają konwersji zakupowej lub innych działań (np. odbioru darmowego e-booka, rezerwacji szkolenia, umówienia się na bezpłatną konsultację).

Zapamiętaj! Każdy link, który pozyskujesz inwestując w to swój czas lub pieniądze, powinien być dofollow. Tylko wtedy polepszy on ranking Twojej witryny w wyszukiwarkach.

2. Płatne ogólnopolskie portale

Ogólnopolskie portale są nieco mniej wiarygodne od serwisów dedykowanych jednej dziedzinie. Pamiętajmy jednak, że dywersyfikacja odnośników jest konieczna, więc warto wykorzystać to rozwiązanie. Na czym dokładnie polega? Tworzymy artykuł, kontaktujemy się z wybranym portalem i ustalamy odpowiednie warunki współpracy. Przed podjęciem ostatecznej decyzji dot. publikacji contentu w zewnętrznym serwisie, rekomendujemy zwrócić uwagę na 3 kluczowe elementy:

  • specjalizacja serwisu – im bliższą kategorię tematyczną oferuje zewnętrzny serwis, tym mocniejszy link dofollow uzyskamy;
  • zasięg portalu, ruch i liczba użytkowników – w celu dokładnego sprawdzenia parametrów portalu sponsorowanego warto posłużyć się narzędziemi SEO typu Ahrefs czy Majestic, ale także zwrócić uwagę na screeny z Google Analytics (należy o nie poprosić właściciela lub pracowników serwisu);
  • dopasowanie tematu do oczekiwań czytelników – temat powinien być skierowany do spersonalizowanej grupy docelowej, kompleksowo wyczerpany (zgodnie z zasadami topical authority) i wartościowy pod kątem UX (z ang. User Experience).

Pozyskiwanie linków do strony www to zajęcie skomplikowane, przeczytaj również publikację Link building - kompenium wiedzy 2022

3. Viralowe treści

Tworzenie viralowych treści wymaga dobrej znajomości trendów branżowych oraz sporej kreatywności. Przykład „virala” z naszej branży? Wróżbita Marcin Stypuła – CEO Semcore, który dzięki swojej pomysłowości nie tylko nawiązał liczne współprace z nowymi klientami, ale również pozyskał wartościowe linki dofollow.

Internauci bardzo zaangażowali się w przedsięwzięcie „wywróżenia”, ile zarabiają (post został umieszczony na grupie SEO/SEM Polska), dzięki czemu CEO Semcore zwiększył zasięgi. A jak pozyskał linki dofollow? O wydarzeniu tym zaczęły pisać również inne portale (np. marketingibiznes), który dokładnie wyjaśnił działania Marcina Stypuły – zachęcamy do przeczytania!

4. Eksperckie wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy

Udzielając eksperckich wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy (np. w postaci cytatu) możemy zostać podlinkowani w podpisie lub nazwie firmy. Dobrym pomysłem jest również informacja na końcu artykułu typu: „W przygotowaniu wpisu pomogła firma XYZ” z odnośnikiem dofollow do nazwy firmy. Oprócz dywersyfikacji profilu linków przedstawia to Twoją personę (lub firmę) w roli eksperta.

5. Listy firm

Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż listy firm pomimo tego, że znajduje się na nich sporo odnośników (a serwisy te nie zawsze wyróżniają się nowoczesnym designem) – są sposobem na pozyskanie wartościowych linków. Wystarczy umieścić dane kontaktowe swojego przedsiębiorstwa na serwisach tj.:

  • Panorama Firm,
  • Baza Firm,
  • Katalog Branżowy Firm,
  • Lokalne Firmy,
  • Planeta Firm.

Jest to kolejny sposób na dywersyfikację linków. Nie powinniśmy go traktować priorytetowo, ani jako alternatywę, ale dodatkowo.

6. Katalogi

Katalogi wykorzystywało się do linkowania przede wszystkim przed Google Penguin Update. Po aktualizacji nie działają tak dobrze, jak kiedyś. Uważamy jednak, że w przypadku znalezienia stosunkowo jakościowego serwisu tego typu – można spróbować. Należy jednak dopasować katalog tematycznie do branży i wystrzegać się witryn spamerskich (np. zawierającymi treściami o charakterze pornograficznym).

Link building – 10 sposobów na pozyskiwanie wartościowych odnośników

7. Komentarze na forach

Komentarze na forach z linkiem w treści były i są popularne. Warto, żeby wpisy zawierały zdjęcia, ok. 700 znaków, kompleksowo opisywały dany temat, a dodatkowo miały potwierdzenie (np. w postaci źródła). To nie wszystko, bowiem konto, z którego dodajemy komentarz powinno być starsze, niż kilka tygodni i zawierać minimum 50-100 aktywnych wpisów z licznymi komentarzami od internautów.

8. Strony lokalne

Skontaktuj się z portalem lokalnym, który wspomniał o Twojej firmie i poproś administratorów o podlinkowanie. Takie zestawienia są tworzone przykładowo, gdy okolica, z której pochodzisz wymienia najlepszych przedsiębiorców lokalnych ostatniego roku itd.

9. Portale ogłoszeniowe

Dywersyfikacja odnośników dofollow jest możliwa również dzięki wykorzystaniu serwisów typu Olx lub Sprzedajemy. Warto pamiętać, aby zweryfikować atrakcyjność danego serwisu – w tym przypadku chodzi głównie o to, czy jest na bieżąco moderowany i czy nie został zaspamowany wyłącznie linkami dofollow.

10. Case study

Nawiązałeś wartościową współpracę z klientem i możesz pochwalić się wynikami? Opracuj case study, podlinkuj klienta i poproś, żeby udostępnił Twoją publikację na swojej stronie również z linkiem dofollow. Nasza agencja ceni sobie ten sposób!

Skuteczne sposoby pozyskiwania odnośników – wymagający link-building w praktyce!

Jakie są skuteczne sposoby pozyskiwania odnośników? Często wymagające. I właśnie takie przedstawimy, jako ostatnie w dzisiejszym artykule. Będą to kolejno: analiza backlinków konkurencji (najprostszy z wymienionych), przechwytywanie domen i oczywiście tworzenie własnych zaplecz, które oprzemy o domeny z tzw. przechwytu. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapoznaj się z poniższymi informacjami!

A. Analiza backlinków konkurencji

Analizę backlinków konkurencji polecamy wykonać za pomocą narzędzi tj. Ahrefs lub Majestic SEO. To bardzo proste – wystarczy porównać własną witrynę z serwisem konkurencji i sprawdzić odnośniki wychodzące. Następnie należy nawiązać współpracę z tymi samymi serwisami, ale dodatkowo dokonać dywersyfikacji odnośników w obrębie witryn, do których konkurencja nie linkuje.

Musisz czymś wyróżnić swoją stronę www, żeby być wysoko w SERP-ach – najlepiej wartościowym linkiem dofollow. Chcesz dowiedzieć się więcej lub powierzyć nam swój offsite? Napisz maila na [email protected] lub zadzwoń pod numer +48 500 222 866).

B. Przechwytywanie domen

Przechwytywanie domen praktykują głównie specjaliści ds. SEO we współpracy z web developerami, którzy zajmują się tworzeniem zaplecz. Jest to również dobre rozwiązanie na utworzenie nowej strony www – dzięki temu będzie można ją szybciej wypozycjonować.

Aby przechwycić domenę, należy wejść na Aftermarket lub Addhost i znaleźć URL z bogatą historią, który traci swoją ważność najpóźniej w ciągu 30 dni. Co dalej? Prawdopodobnie czeka Cię licytacja, ponieważ dobre domeny są „rozchwytywane” przez potencjalnych właścicieli.

C. Tworzenie własnych serwisów zapleczowych

Gdy już znajdziemy odpowiednią domenę, możemy utworzyć własne zaplecze SEO wyróżniające się licznymi zaletami.

Po pierwsze jest stosunkowo tanim sposobem na dywersyfikację odnośników (w porównaniu do rynkowych cen, które musielibyśmy płacić zewnętrznym portalom).

Po drugie zaplecza są bardzo wartościowe, ponieważ zawierają unikalny i przede wszystkim jakościowy content powiązany tematycznie z branżą, w której działasz.

Po trzecie zwiększają popularność marki i są szansą na pozyskanie dodatkowego przychodu ze sprzedaży miejsc na wpisy sponsorowane. Jednym słowem – same zalety, więc warto się w to zaangażować!

Jak pozyskiwać wartościowe linki? Podsumowanie

Śmiało możemy stwierdzić, że Paddy Moogan miał rację – pozyskiwanie odnośników wychodzących jest znakomitym sposobem na wyższą pozycję w SERP-ach. Warto więc regularnie dywersyfikować linki, dbając przede wszystkim o ich naturalny profil. Powinny być wysokiej jakości i pochodzić z rzetelnych źródeł związanych tematycznie z branżą, w której działasz.

Jeśli masz do wyboru 5 mało wartościowych linków i jeden odnośnik z wiarygodnej strony – wybierz jeden, nie bądź spamerem korzystającym z SWL-i (tzw. Systemy Wymiany Linków), a świadomym przedsiębiorcą przyczyniającym się nie tylko do rozwoju swojej domeny, ale także wyszukiwarki Google, która się na pewno odwdzięczy!

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozyskiwania odnośników wychodzących.

#1 Czy wysoka pozycja w SERP-ach jest możliwa bez link-buildingu?

Nie! I to samo tyczy się każdego elementu Twojej witryny, który zaniedbałeś. O co dokładnie chodzi? W Off-site wyznajemy prostą zasadę – strona www jest tak dobra pod kątem pozycjonowania, jak dobry jest jej najsłabszy punkt. Musisz zatem dbać dosłownie o wszystko, zaczynając od optymalizacji treści, przez techniczne SEO, aż po link-building wyłącznie z naturalnych źródeł. Możesz dysponować najlepszym profilem linków z całej branży, ale jak zaniedbałeś pozostałe elementy – pozycja Twojego serwisu nie wzrośnie.

#2 Jakie są najlepsze sposoby na dywersyfikację odnośników wychodzących?

Wszystkie, które opisaliśmy w dzisiejszym artykule są poprawne i polecamy z nich korzystać. Jeśli natomiast mielibyśmy wymienić 3 najlepsze, zestawienie wyglądałoby następująco: współpraca redakcyjna, tworzenie viralowych treści i opracowywanie wartościowych case study.

#3 Jakie zalety niesie za sobą pozyskiwanie odnośników wychodzących?

Pozyskiwanie odnośników pozwala zwiększyć ruch w witrynie i pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest doskonałym sposobem na polepszenie wiarygodności witryny z punktu widzenia robotów Google’a, jak i użytkowników.

#4 Ile kosztuje pozyskanie wartościowych linków wychodzących?

Rynkowa cena za wartościowe linki wychodzące zależy od konkretnej branży oraz Twoich indywidualnych założeń projektowych. Obserwując przeróżne marketplace’y w Polsce możemy śmiało przyznać, iż ceny wysokiej jakości linków na średniej wielkości portalach branżowych wahają się od 300 zł netto do 800 zł netto za sztukę. Pamiętaj jednak, że taki zakup jest w większości przypadków inwestycją długofalową. To tak, jakbyś zatrudnił handlowca i przekazał mu wynagrodzenie wyłącznie za miesiąc, a on pozyskiwałby klientów dla Twojej firmy przez kolejne kilka lat.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jakie są najpopularniejsze sposoby na pozyskiwanie wartościowych linków wychodzących?
  • Czy wysoka pozycja w SERP-ach jest możliwa bez link-buildingu?
  • Jakie zalety niesie za sobą pozyskiwanie odnośników wychodzących?
  • Ile kosztuje pozyskiwanie linków wychodzących?

Autor: Michał Masternak

Michał Masternak

Źródło: Off-site.pl