Jakie ekonomiczne konsekwencje mogą ponieść polskie firmy działające na Białorusi po ewentualnych perturbacjach politycznych (ochłodzeniu stosunków z Rosją, zakręceniu kurka z tanią ropą, gazem, ewentualną aneksją)?
W 1999 r. Białoruś i Rosja podpisały umowę o Utworzeniu Państwa Związkowego. Od lipca 2010 r. była członkiem unii celnej, a od 2014 r. jest członkiem Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (EUAG) wraz z Armenią, Federacją Rosyjską, Kirgistanem, Kazachstanem. W ramach w/w procesów integracyjnych wprowadzane są liczne mechanizmy gospodarcze, które ujednolicają zasady współpracy gospodarczej tych krajów. Dotychczas nie tworzą one jednak barier dla rozwoju polsko-białoruskiej współpracy gospodarczej. Świadczą o tym zarówno wyniki handlu jak i realizacja szeregu projektów inwestycyjnych ukierunkowanych nie tylko na rynek białoruski, ale także na rynki pozostałych państw EUAG, w tym Rosji. Projekty inwestycyjne polskich firm realizowane w ostatnich latach na rynku białoruskim obejmują m.in. inwestycje w sektorze meblarskim oraz odzieżowym. Polscy przedsiębiorcy dostrzegają też, że w ostatnich latach poprawiła się jakość obsługi zagranicznych inwestorów w białoruskich Wolnych Strefach Ekonomicznych oraz innych instytucjach odpowiedzialnych za pracę z zagranicznym inwestorem.
Czy Białoruś jest przewidywalnym rynkiem dla polskich firm? Na jakie problemy mogą trafić polscy przedsiębiorcy chcący inwestować na Białorusi?
W 2018 r. odnotowaliśmy wzrost obrotów w porównaniu do 2017 r. o 23 proc. (3.143 mld dol.), w tym polski eksport wzrósł o 15 proc. (1.701 mld dol.), polski import wzrósł o 34 proc. (1.441,2 mld dol.). Po 11 miesiącach 2019 r. kontynuowane są tendencje wzrostu polsko-białoruskich obrotów handlowych, w stosunku do tego samego okresu 2018 r. +4,2 proc. (2.999 mld dol.), w tym wzrost polskiego eksportu o 13,5 proc. (1.758 mld dol.), a także spadek importu o 6,6 proc. (1.240 mld dol.). Białoruś jest dziś trzecim partnerem handlowym Polski wśród krajów byłego ZSRR.
Pytanie zasadnicze: Czy na obecnych problemach Białorusi, Polska może więcej zyskać (np. próbując handlu surowcami) czy stracić (w przypadku aneksji mamy bezpośrednią granicę z Rosją)?
W ciągu ostatnich 2 lat Ministerstwo było współorganizatorem szeregu przedsięwzięć o charakterze biznesowo-gospodarczym. Liczny udział przedsiębiorców w tego rodzaju forach i misjach biznesowych pokazuje zainteresowanie zarówno ze strony polskich jak i białoruskich przedsiębiorców do nawiązywania współpracy.
Przedsiębiorcy mogą korzystać i korzystają z finansowych instrumentów wsparcia polskiego eksportu w ramach rządowego programu „Finansowe Wsparcie Eksportu", realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego wspólnie z Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Obie instytucje zabezpieczają interesy polskich firm wchodzących m.in. na rynek białoruski.
Jakie państwowe instytucje zajmują się kwestiami gospodarczymi pomiędzy naszymi krajami?
Problemy dostępu do białoruskiego rynku nie odbiegają od poziomu przeszkód na pozostałych rynkach wschodnich. Przedsiębiorcy informują o skomplikowanych procedurach celnych, złożonym systemie prawnym, braku klarownych informacji o procedurach certyfikacji i licencjonowania produktów. Zdarzają się również przypadki, że firmy białoruskie nieterminowo realizują płatności.
Czytaj też:
Radykalne posunięcie premiera. Rosja zamyka granicę z Chinami
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.