– Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3 proc. (wobec wzrostu o 1,6 proc. w listopadzie 2022 r.). W porównaniu z październikiem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 2,8 proc. W okresie styczeń-listopad2 2023 r. sprzedaż zmalała rdr o 2,4 proc. (w 2022 r. wzrost o 5,4 proc.) – podał dziś Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Sprzedaż detaliczna w listopadzie
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w listopadzie o 2,6 proc. rok do roku. Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 1,7 proc. w ujęciu rocznym i spadek o 1,2 proc. w ujęciu miesięcznym. W cenach bieżących ekonomiści spodziewali się wzrostu o 4,0 proc. rok do roku.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie br. była o 0,8 proc. niższa w porównaniu z wcześniejszym miesiącem.
GUS podał, że w listopadzie br. znaczny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku odnotowały podmioty z grup "meble, rtv, agd" (o 10,1 proc.), oraz "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 9,1 proc.).
Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 2,6 proc.
Wzrostem mogły się natomiast poszczycić jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 11,8 proc.) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 4,1 proc.).
e-handel w górę
Urząd zwraca również uwagę, że w poprzednim miesiącu w porównaniu z październikiem odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 27,2 proc.). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem' zwiększył się z 9 proc. w październiku do 11,7 proc. w listopadzie br.
Czytaj też:
Tyle zarabialiśmy w listopadzie. A właściwie – kto zarabiał?Czytaj też:
Biedronka przed świętami. Sklepy czynne prawie do północy