Ministerstwo Infrastruktury opublikowało w ostatnim czasie projekt rozporządzenia, które zakłada rozszerzenie sieci płatnych dróg ekspresowych i autostrad dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Opłatami mają zostać objęte odcinki oddane do użytku w 2017 roku.
Z danych, które przytacza Money.pl wynika, że obecnie sieć płatnych dróg dla pojazdów powyżej 3,5 tony tworzy ok. 3660 km tras. Planowana aktualizacja oznaczałaby, że kilometrów w systemie e-TOLL będzie o blisko 40 proc. więcej.
Zmiany pogrążą branżę?
Przedstawiciele branży nie kryją rozgoryczenia, podkreślając, że zmiany pogrążą przedsiębiorców. – Podwyżki, podwyżki i podwyżki. I dodatkowe koszty. Przepisy zmierzają tylko do podnoszenia kosztu przedsiębiorcom, którzy i tak walczą o przetrwanie – komentuje cytowany przez portal Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Z kryzysem branża zmaga się od czasu pandemii. Później uderzyły w nią konsekwencje wojny w Ukrainie (wysokie ceny paliw, zamknięcie części granic oraz ograniczenia w międzynarodowej wymianie handlowej na kierunku wschodnim), a ostatnio kryzys na Bliskim Wschodzie.
Trudno oczekiwać, by poprawa nastrojów nastąpiła wraz z rozszerzeniem płatnych odcinków dróg ekspresowych i autostrad. – Branża jest w głębokim kryzysie i upada coraz więcej firm prowadzących transport drogowy. Każde podniesienie kosztów działalności firm transportowych to pogłębianie kryzysu i likwidacja polskiego potencjału transportowego – mówi Andrzej Bogdanowicz, dyrektor generalny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.
„Przedsiębiorcy mają wrażenie swoistego oblężenia"
Money.pl zwraca uwagę, że rozszerzenie sieci dróg płatnych dla pojazdów powyżej 3,5 tony zapowiadano od ponad dekady. Pomysł ten cieszył się akceptacją kierownictwa resortu infrastruktury, niezależnie od barw partyjnych. Żadne to jednak pocieszenie dla przedsiębiorców. – Przedsiębiorcy zajmujący się transportem drogowym mają wrażenie swoistego oblężenia. Rosną koszty przejazdu przez niemieckie autostrady, płacić będziemy więcej za przejazdy po polskich autostradach i drogach ekspresowych – podkreśla Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL, członek rady Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Rozporządzenie poszerzające sieć dróg płatnych, ma być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale roku.
Czytaj też:
Kradzieże plagą TIR-owców. Wielkie straty całej branżyCzytaj też:
W trzy miesiące zbankrutowało 120 polskich przewoźników. Jest coś, co ma poprawić dramatyczną sytuację branży