Czy pandemia odbiła się na waszych kadrach?
Najważniejsze dla nas jest to, że udało nam się utrzymać wszystkie miejsca pracy, a nawet zwiększyć zatrudnienie o 400 pracowników. Przez cały okres pandemii nie obniżyliśmy także ani wysokości pensji, ani warunków zatrudnienia. Nasi pracownicy wykazali się w tym czasie niezwykłą energią, zaangażowaniem i elastycznością. Dzięki nim trzykrotnie, podczas kolejnych lockdownów, byliśmy w stanie bardzo szybko przejść na sprzedaż online. Nasze sklepy zamieniły się w wielkie punkty odbioru zamówień, w związku z tym nasi pracownicy także zmieniali swój zakres obowiązków i np. przygotowywali zamówienia dla klientów. Część z nich nadal wspierała bardziej bezpośrednio naszych klientów – wykonywali zdalne planowania oraz odpowiadali na pytania przez telefon i czat. Nasi pracownicy byli także zaangażowani w wiele dodatkowych działań społecznych. W ramach ogólnopolskiej inicjatywy #WzywamyPosiłki, pracownicy restauracji IKEA przygotowali 40 tysięcy posiłków dla szpitali, placówek ratowniczych i laboratoriów. Natomiast w ramach #Pomagamyrazem przekazaliśmy pomoc za ok. 4,5 mln złotych do szpitali, w tym do wszystkich oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży, Gminnych Centrów Kwarantanny, Obiektów Infrastruktury Krytycznej itp. Sklepy lokalnie wspierały także szpitale przekazując potrzebne produkty z naszego asortymentu.
Zatrudniacie w Polsce blisko 6 tys. pracowników – w jakim stopniu w czasie pandemii przeszli oni na pracę zdalną lub hybrydową?
W związku z tym, że zajmujemy się sprzedażą detaliczną, większość z naszych pracowników obsługiwała klientów w naszych sklepach, czy to fizycznie, czy przy zamówieniach online. Staramy się jednocześnie odpowiadać na potrzeby naszych pracowników i w przypadku indywidualnych potrzeb podchodziliśmy do tych sytuacji elastycznie. Osoby pracujące w biurach mają możliwość pracy z domu.
Jak zapewniliście pracownikom bezpieczeństwo w tym trudnym czasie?
Bezpieczeństwo to dla nas priorytet, przestrzegamy obowiązujących przepisów krajowych i wewnętrznych rygorystycznych procedur. Wszystkich pracowników zaopatrzyliśmy w maseczki, w wielu miejscach w sklepach i biurach dostępne są płyny do dezynfekcji rąk. Nasi pracownicy zachowują odpowiedni odstęp między sobą, regularnie dezynfekujemy powierzchnie, które są często dotykane. Przy stanowiskach do obsługi klientów zostały zamontowane dodatkowe zabezpieczenia – osłony, które mają zmniejszyć ryzyko zakażenia. W restauracjach pracowniczych także zadbaliśmy o to, aby w trakcie spożywania posiłków można było zachować odpowiedni dystans, ograniczyliśmy także liczbę osób, która w jednym czasie może przybywać w kantynie. Prowadzimy również stronę intranetową z rzetelnymi informacjami na temat pandemii COVID-19, aby pracownicy mieli stały dostęp do aktualnych informacji. Wszyscy nasi pracownicy mają zapewnioną podstawową prywatną opiekę medyczną, obejmuje ona także porady psychologiczne. Dostosowaliśmy również pakiet naszych benefitów, aby zwiększyć poczucie bezpieczeństwa u naszych pracowników.
W czasie pandemii IKEA uruchomiła program świadczeń "Chodzi o Ciebie” (Caring for People), ze szczególnym uwzględnieniem pracowników z grupy podwyższonego ryzyka. Co konkretnie się zmieniło?
Mając świadomość, że dla wielu osób ten czas był niezwykle trudny – pełen obaw m.in. o zdrowie, a dynamicznie zmieniająca się sytuacja i decyzje z nią związane mogły powodować dodatkowy stres i zmartwienia, uruchomiliśmy program „Chodzi o Ciebie”. To system świadczeń dodatkowych, który szczególnie uwzględniał potrzeby związane z dobrym samopoczuciem i zdrowiem psychicznym, a także dawał dodatkowe wsparciepracownikom w najtrudniejszej sytuacji materialnej. Od marca 2020 roku przeznaczyliśmy na te działania ok. 9 mln zł.
Zaproponowaliśmy między innymi „Pakiet z Pomocą", który miał formę pomocy finansowej dla osób najbardziej dotkniętych skutkami pandemii, dofinansowanie do ustawowego zasiłku dla rodziców, wprowadziliśmy nowy benefit „Program Wsparcia Pracownika (Employee Assistance Program)". To finansowana przez IKEA usługa, która ma na celu pomoc w kwestiach osobistych, takich jak: problemy finansowe, prawne, zdrowie psychiczne, emocjonalne oraz wesprzeć utrzymanie dobrego samopoczucia. Mogą z niej skorzystać wszyscy pracownicy oraz ich rodziny, bezpłatnie i anonimowo.
Wdrożyliśmy także program „Co u Ciebie?”, który jest skierowany do wszystkich pracowników Grupy Ingka na świecie. Celem kampanii jest budowanie świadomości, jak ważne jest nasze zdrowie psychiczne. Zależy nam, byśmy uczyli się otwarcie o tym rozmawiać, bez poczucia wykluczenia, okazywali sobie nawzajem zainteresowanie i troskę. Kampania obejmuje poradniki, webinary i warsztaty. Znajdziemy tam wskazówki, dzięki którym łatwiej rozpoznamy symptomy i nawiążemy rozmowę z osobą, która zmaga się z problemem. W ramach tej inicjatywy przygotowaliśmy także szkolenia, na których pracownicy mogą dowiedzieć się, jak budować swoją odporność psychiczną. Punktem wyjścia jest z pozoru proste pytanie „Co u Ciebie?”, które pokazuje przede wszystkim naszą gotowość do wysłuchania i okazania wsparcia. Ponadto w ramach tej inicjatywy każdy z pracowników otrzymał „Dzień dla mnie”, czyli dodatkowy, pełnopłatny dzień wolny, aby każdy znalazł chwilę dla siebie oraz Kartę upominkową IKEA, dzięki której może kupić coś, co sprawi mu przyjemność i poprawi jego samopoczucie.
IKEA każdego roku organizuje dla swoich pracowników Tydzień Talentów. Na czym polega to wydarzenie i co ono im daje?
W IKEA najważniejsi są ludzie. Nie tylko dbamy o dobre warunki zatrudnienia, ale stawiamy też na indywidualny rozwój pracowników, bo wierzymy, że rozwijając ich, rozwijamy także IKEA. Głównym celem tego wydarzenia jest szerzenie filozofii rozwoju poprzez indywidualne talenty i predyspozycje. Tydzień Talentów prowadzony jest przez pracowników dla pracowników, jest to czas pełen spotkań, szkoleń, warsztatów i konkursów, w trakcie których każdy ma okazję w inspirujący sposób odkryć możliwe ścieżki kariery, lepiej poznać siebie i poszerzyć swoich kompetencje. To dla wielu pracowników trampolina do rozwoju – w naszej firmie są osoby, które po takim intensywnym tygodniu znalazły swoją nową drogę w ramach firmy i osiągają kolejne sukcesy zawodowe w IKEA. W tym roku wydarzenie odbywało się w 100% on-line i ze względu na panującą pandemię część aktywności dotyczyła także zdrowia i dobrego samopoczucia naszych pracowników. W tegorocznym Tygodniu Talentów w różnych aktywnościach uczestniczyło w sumie ponad 1,5 tysiąca osób.
Nie tylko zatrudniacie wszystkich pracowników na umowy o pracę, ale też inwestujecie w ich plan emerytalny oraz w program lojalnościowy TACK!, za pośrednictwem którego firma dzieli się z pracownikami wypracowanym zyskiem. To rzadko stosowane rozwiązania w firmach – dlaczego się na nie zdecydowaliście?
Jedną z naszych wartości jest troska o ludzi i planetę, ponieważ mamy realny wpływ na środowisko naturalne oraz na społeczności - globalnie, jak i lokalnie. Zarówno tu i teraz, jak również w przyszłości. Z jednej strony mamy atrakcyjny plan emerytalny, przeznaczony dla pracowników IKEA i w pełni finansowany przez pracodawcę, dający możliwość budowania prywatnego kapitału. Każdy pracownik może do niego przystąpić w dowolnej chwili. Natomiast Program Tack! powstał z inicjatywy założyciela firmy Ingvara Kamprada w 2014 roku. Jego pragnieniem było, aby po latach pracy każdy z pracowników mógł otrzymać dodatkowe wynagrodzenie, jako wyraz uznania za ciężką pracę i lojalności wobec firmy. Nazwa programu nie jest też przypadkowa – „tack” oznacza po szwedzku „dziękuję”. Środki z programu są przyznawane co roku, w zależności od wyników firmy, wszystkim pracownikom, którzy przepracowali w Grupie Ingka pełny rok finansowy i zdecydowali się na udział w programie poprzez przystąpienie do Planu Emerytalnego IKEA. Za pomocą tego programu przydzielane jest zwykle globalnie około 100 mln euro rocznie. Podczas ostatniej alokacji środków na konta emerytalne pracowników z Polski, którzy przystąpili do programu, przekazaliśmy w sumie około 6,5 mln. zł., w przeliczeniu na jedną osobę to blisko 3 tys. zł.
Na jakie jeszcze świadczenia (niezależnie od pandemii) mogą liczyć Wasi pracownicy?
Oprócz wspomnianych już prywatnej opieki medycznej, która obejmuje także takie usługi jak bezpłatna rehabilitacja czy chirurgia jednego dnia, planu emerytalnego, programu „Tack!”, inicjatywy „Chodzi o Ciebie”, każdy z naszych pracowników w ramach oferty benefitów może skorzystać m.in. z: dodatkowych ubezpieczeń, zniżki pracowniczej na zakupy w IKEA, systemu wyboru spośród wielu dodatkowych benefitów (system kafeteryjny), dofinansowania do posiłków czy prezentów okolicznościowych i jubileuszowych. Ponadto każdego roku, w grudniu przed Świętami Bożego Narodzenia, pracownicy otrzymują kartę podarunkową z określoną kwotą do wydania na własne potrzeby. W IKEA działa także Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, z którego mogą korzystać osoby w trudnych sytuacjach, on także jest dużym wsparciem dla wielu osób w trakcie pandemii i sytuacji losowych z nią związanych.
W ramach oferty benefitów i wyrównywania szans na rynku pracy, a także wspierania równowagi w rodzicielstwie, jako jedna z pierwszych firm wprowadziliśmy od roku 2020 Urlop Ojcowski IKEA. Każdy pracownik, który zostaje tatą, może skorzystać z dodatkowych, pełnopłatnych 4 tygodni urlopu ojcowskiego. Może je wykorzystać w całości lub podzielić na 2 dwutygodniowe okresy. Dzięki temu każdy młody ojciec może spędzić ważne chwile ze swoim dzieckiem, a także wesprzeć swoją partnerkę np. po narodzinach dziecka czy w momencie, gdy zdecyduje się ona powrócić na rynek pracy. Ale podstawą tych wszystkich działań jest dla nas zawsze nasza kultura organizacyjna i wartości, którymi się kierujemy. Szacunek, bycie dobrym przykładem, wspólna praca i dbanie o ludzi i naszą planetę są dla nas zawsze wskazówką w podejmowaniu decyzji w tak dynamicznych i zmieniających się warunkach prowadzenia biznesu.
Czytaj też:
Ranking „Wprost”: 50 najlepszych pracodawców w Polsce. Gdzie pracuje nam się najlepiej
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.