Rozetka: podążamy za naszymi klientami
Artykuł sponsorowany

Rozetka: podążamy za naszymi klientami

Sklep sieci Rozetka
Sklep sieci Rozetka Źródło:Materiały prasowe / Rozetka
Sklep internetowy ROZETKA wchodzi na polski rynek. Wprost.pl udało się porozmawiać z Władysławem Czeczetkinem, właścicielem firmy, o prowadzeniu biznesu w czasie wojny i konkurencji w Polsce.

Internetowy marketplace Rozetka jest największą tego typu platformą w Ukrainie i od ponad 10 lat jest liderem w swojej niszy. Istotą sklepu internetowego jest to, że małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedają swoje towary na platformie, płacąc jedynie procent prowizji za korzystanie z witryny. Dlatego Rozetka oferuje szeroką gamę produktów w różnych kategoriach: od sprzętu AGD i odzieży po artykuły dziecięce i żywność.

Biznes w czasach wojny

Po rozpoczęciu inwazji Rosji w Ukrainę na pełną skalę, Rozetka przeżyła najtrudniejsze chwile. W ciągu pierwszych miesięcy wiele terytoriów i regionów kraju zostało zajętych, więc firma poniosła znaczne straty towarów, wiele oddziałów i magazynów zostało zniszczonych, a popyt spadł. Przedstawiciele nie ukrywają, że początkowo trudno było pracować w takich warunkach, ale udało im się utrzymać na rynku i teraz nadal się rozwijają.

– Kontynuujemy odbudowę naszej działalności, aktywnie rozwijając sieć punktów dostaw, jest ich już ponad 400 w całej Ukrainie – mówi Czeczetkin.

Chociaż marketplace zdołał utrzymać pozycję lidera, tylko częściowo udało mu się powrócić do dochodów sprzed wojny. Przedstawiciel firmy ocenia, że „istnieje wiele kategorii, w których poziom sprzed wojny jest wciąż daleki od osiągnięcia”, ponieważ wojna trwa i przynosi coraz więcej przeszkód dla biznesu: – Nie sądzę, by można było przyzwyczaić się do wojny. Każdy tydzień przynosi nowe wyzwania i zagrożenia, na które musimy reagować. W takich warunkach musimy być jeszcze bardziej elastyczni niż zwykle i szybko reagować nie tylko na oczywiste zagrożenia, ale także na potencjalne wyzwania, przed którymi może stanąć firma – mówi.

Dlatego od początku wojny firma świadomie wspiera gospodarkę kraju i pomaga Siłom Zbrojnym Ukrainy. Na przykład do kwietnia 2023 r. towary dla wojska były sprzedawane bez prowizji dla sprzedawców. Teraz prowizja została zwrócona, ponieważ obecna sytuacja z zaopatrzeniem wojska uległa zmianie, ale Rozetka nadal wspiera żołnierzy.

– Pomagamy, ale nie mówimy kto i jak, to są informacje niejawne ze względów bezpieczeństwa – dodaje.

Władysław Czeczetkin, założyciel Rozetki

Takie elastyczne podejście i koncentracja na kliencie pomagają sklepowi internetowemu utrzymać zaufanie klientów i świadczyć usługi na najwyższym poziomie. – Jak zawsze, jest wielu konkurentów. Dla nas klient jest zawsze najwyższym priorytetem, niezależnie od tego, czy w kraju jest wojna, czy spokojne życie. Świadczenie usług lepiej niż inni jest głównym sekretem, dlaczego Rozetka jest numerem jeden na rynku e-commerce w Ukrainie – podkreśla Władysław Czeczetkin.

Wejście na polski rynek

Właściciel platformy Rozetka przyznał, że w związku z emigracją wywołaną wojną znacznie zmniejszyła się liczby konsumentów, szczególnie w segmencie dóbr dla kobiet i dzieci. Nawet teraz kategoria dziecięca jest najbardziej dotknięta. To sprawiło, że logiczne stało się zwiększenie skali firmy i wejście na nowy rynek.

– Podążamy za naszymi klientami, więc logiczne było otwarcie tam, gdzie mamy ich najwięcej. Skupiamy się jednak nie tylko na Ukraińcach, ponieważ wysoka jakość naszych usług znajdzie swoich klientów również wśród obywateli Polski – mówi.

Rynek jest jednak znacznie bardziej konkurencyjny niż w Ukrainie. Według przedstawiciela platformy, istnieje wielu konkurentów, są oni silniejsi niż ukraińscy, a polski rynek jest ogólnie bardziej złożony. – Klienci są już przyzwyczajeni do wysokiej jakości usług, więc jest wystarczająco dużo trudności, ale nie ma takich, których nie można pokonać – podkreśla.

Minęło niewiele czasu, odkąd Rozetka rozpoczęła działalność w Polsce, więc jest zbyt wcześnie, aby mówić o wynikach firmy. Ukraiński marketplace obecnie bada nowy rynek i jego konsumentów, głównie na tym koncentruje się firma. – Nie ma długoterminowych planów, wciąż jesteśmy na etapie zdobywania przychylności polskiego konsumenta – mówi Władysław Czeczetkin.