W poniedziałek Jerzy Owsiak, prezes Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, podczas konferencji podsumowującej 33. finał WOŚP, postawił twarde warunki firmom reklamującym się w TV Republika. Stwierdził, że nie da się pogodzić działalności fundacji z obecnością w tej stacji, którą oskarżył o „antyonkologiczną i antyludzką” postawę. W odpowiedzi Lidl Polska zapowiedział, że jeśli nie dojdzie do porozumienia między fundacją a telewizją, firma zakończy emisję swoich reklam w tej stacji.
WOŚP stawia warunki reklamodawcom
Owsiak podkreślił, że jeśli jakaś firma chce współpracować z WOŚP, nie powinna jednocześnie reklamować się w TV Republika. Podkreślił jednak, że dotyczy to tylko nowych umów reklamowych – te już podpisane będą realizowane bez zmian.
O komentarz w tej sprawie poprosiła Lidla Polska Agencja Prasowa. Do słów Owsiaka odniosła się Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. korporacyjnych i społecznej odpowiedzialności biznesu w Lidl Polska. W oficjalnym komunikacie zaznaczyła, że firma kieruje się wartościami takimi jak szacunek i empatia, a jej działania są neutralne światopoglądowo. Lidl stara się docierać do szerokiej grupy klientów, dlatego reklamy sieci pojawiają się w różnych mediach.
Podkreślono także, że Lidl Polska nie podejmuje samodzielnie decyzji o zakupie reklam – odpowiada za to dom mediowy współpracujący z siecią.
– W przytoczonej telewizji mamy wykupione świadczenia do marca. W tej stacji emitowane były spoty o zbiórkach WOŚP w sklepach Lidl Polska w ubiegłym i bieżącym roku. Informujemy również, że w przypadku braku dojścia do porozumienia przez dwie strony tej dyskusji tj. Fundacji oraz stacji telewizyjnej, nie przewidujemy dalszych emisji spotów reklamowych w tej stacji – czytamy w oświadczeniu.
Negatywne przekazy o WOŚP w TV Republika
Przed 33. finałem WOŚP fundacja Basta opublikowała raport Instytutu Monitorowania Mediów, który przeanalizował przekaz na temat WOŚP w TV Republika i wPolsce24. Według raportu, 89 proc. z 218 materiałów wyemitowanych w dniach 1-12 stycznia 2025 r. miało negatywny wydźwięk. Materiały dotarły do 13 mln odbiorców, a ich szacunkowy ekwiwalent reklamowy oszacowano na 3,82 mln zł.
W niedzielę odbył się 33. finał WOŚP. 120 tys. wolontariuszy zbierało pieniądze na leczenie onkologiczne dzieci. W dniu finału na koncie fundacji znalazło się 178 mln 531 tys. 625 zł, a ostateczna kwota, jak co roku, zostanie podana w kolejnych tygodniach.
Czytaj też:
WOŚP idzie na rekord. Nie przeszkodzili złodzieje puszekCzytaj też:
Owsiak znów otrzymał groźby. „Wystrzelam całą jego rodzinę”