Od sklepu za rogiem do lidera innowacji w handlu
Artykuł sponsorowany

Od sklepu za rogiem do lidera innowacji w handlu

Aż 10 000 franczyzobiorców prowadzi dziś sklepy pod szyldem Żabki
Aż 10 000 franczyzobiorców prowadzi dziś sklepy pod szyldem Żabki 
Po 1989 r. Polska wkroczyła na ścieżkę dynamicznych przemian gospodarczych, które otworzyły drzwi dla rozwoju prywatnej przedsiębiorczości i innowacyjnych modeli biznesowych. Warto spojrzeć wstecz i zaobserwować, jak bardzo zmienił się krajobraz polskiego biznesu, handlu i codziennego życia konsumentów. Wśród marek, które najlepiej oddają charakter i skalę tych przemian, jedno z czołowych miejsc zajmuje Żabka – firma, która przez ponad 25 lat działalności stała się nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu, a dziś liczy już ponad 11 700 sklepów prowadzonych przez ponad 10 tys. franczyzobiorców.

Od małego sklepu do sieci modern convenience

Historia Żabki rozpoczęła się w 1998 roku w Swarzędzu niedaleko Poznania – w zupełnie innym otoczeniu gospodarczym niż dzisiaj. Polska dopiero budowała zręby kapitalizmu: rodziły się pierwsze duże firmy prywatne, rozwijała się infrastruktura, zagraniczne inwestycje dopiero zaczynały napływać. W tym czasie Żabka wprowadziła na rynek nowy model sklepu osiedlowego, który łączył handel tradycyjny z nowoczesnym podejściem do klientów i ich codziennych potrzeb.

Dziś Żabka to innowacyjny ekosystem convenience, w którym klienci mogą korzystać nie tylko z oferty sklepów, ale także, m.in. z oferty Maczfit, będącego liderem cateringu dietetycznego, usług Dietly.pl, platformy e-commerce oferującej możliwość porównywania, wyboru i zarządzania zamówieniami diet pudełkowych na terenie całej Polski oraz Lite e-Commerce, którego zadaniem jest rozwijanie usług q-commerce i e-commerce poprzez aplikacje Jush i delio. Ekosystem scala aplikacja Żappka ze spersonalizowaną ofertą, możliwością realizacji różnorodnych usług i atrakcyjnym programem lojalnościowym.

Franczyza jako siła napędowa rozwoju

Jednym z kluczowych elementów sukcesu Żabki była umiejętność stworzenia przystępnego i efektywnego modelu franczyzowego. W czasach, gdy przedsiębiorczość w Polsce dopiero się rozwijała, a wielu ludzi szukało sposobu na własny biznes, franczyza Żabki oferowała nie tylko gotowy pomysł na biznes, ale też wsparcie, szkolenia oraz zaplecze operacyjne.

Dziś współpracuje z firmą 10 000 franczyzobiorców, którzy tworzą miejsca pracy i aktywnie uczestniczą w życiu lokalnych społeczności. Dziś Grupa Żabka wspólnie ze swoimi partnerami biznesowymi zapewnia ponad 68 tys. miejsc pracy w Polsce, Rumunii i Luksemburgu.

Innowacja jako fundament rozwoju

Żabka konsekwentnie stawia na innowacje. Firma od lat wyznacza trendy w branży handlowej – zarówno pod względem technologii, jak i rozumienia potrzeb klientów. Innowacyjne usługi, które Żabka rozwija takie jak możliwość odbioru i nadawania przesyłek, naprawa obuwia, wypłata gotówki czy opłacanie rachunków są odpowiedzią na potrzeby konsumentów i stanowią element strategii tworzenia nowoczesnego wielofunkcyjnego punktu usługowego blisko domu.

Wprowadzając nowatorskie rozwiązania – takie jak bezobsługowe sklepy Żabka Nano, rozwijając aplikację Żappka o nowe funkcjonalności, oferując klientom szeroki asortyment dań gotowych pod marką Szamamm czy Tomcio Paluch, a dzięki piecom gastronomicznym także kategorię street food – Żabka konsekwentnie buduje pozycję nowoczesnego ekosystemu convenience, oferując klientom szybkie i wygodne rozwiązania, które uwalniają ich czas. Transformacja ta obejmuje nie tylko rozwój technologiczny, ale także zmiany w modelu biznesowym, logistyce, doświadczeniu klienta czy poszukiwaniu nowych konceptów i lokalizacji dla sklepów, czyniąc innowacje jednym z filarów strategii rozwoju sieci.

Odpowiedzialność i zrównoważony rozwój

2016 rok był dla Żabki przełomowy. Do Żabki dołączył nowy zespół zarządzający, który wprowadził świeże spojrzenie na rozwój marki. Podjęto decyzję o gruntownej przemianie sieci – rozpoczęto modernizację formatu sklepów, całkowicie zmieniając ich układ i wystrój w istniejących wówczas 4,5 tysiącach placówek. Pojawiły się innowacyjne rozwiązania technologiczne, nowe kategorie produktów, udogodnienia dla klientów oraz unowocześniony logotyp z charakterystycznym uśmiechem.

Sieć zaczęła też intensywniej rozwijać różnorodne formaty dopasowane do lokalnych potrzeb i znacznie przyspieszyła tempo ekspansji. Żabka przeszła znaczącą transformację również w obszarze ESG, czyniąc zrównoważony rozwój jednym z fundamentów swojej strategii odpowiedzialności. Sieć intensywnie inwestuje w rozwiązania proekologiczne, takie jak optymalizacja łańcucha dostaw, ograniczanie emisji CO₂, wprowadzanie energooszczędnych technologii w sklepach oraz podejmuje działania zmierzające do redukcji plastiku w opakowaniach marek własnych. W sferze społecznej mocno akcentuje równość szans, wsparcie lokalnych społeczności oraz promowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Takie podejście wpisuje się w nowoczesne rozumienie roli biznesu – jako siły nie tylko ekonomicznej, ale także społecznej.

Zaangażowanie kluczem do sukcesu

Sukces Grupy Żabka i jej wielokierunkowy rozwój nie byłby możliwy bez zaangażowanych pracowników i współpracowników. Aby poznać ich opinie i doświadczenia oraz zbadać poziom zadowolenia z pracy, firma w 2017 r. nawiązała współpracę z Instytutem Gallupa – najstarszą międzynarodową instytucją badania opinii społecznej. Wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników oraz dostosowywanie do nich miejsca pracy przyniosło widoczne efekty. W tym roku Grupa Żabka już po raz trzeci z rzędu – jako jedyna organizacja z Polski i jako jedna z nielicznych na świecie – została wyróżniona prestiżową nagrodą Gallup Exceptional Workplace Award (GEWA).

Wyróżnienie to jest wręczane przez Instytut Gallupa organizacjom, które budują w miejscu pracy kulturę organizacyjną w oparciu o zaangażowanie pracowników i współpracowników. Bez wątpienia systematyczne budowanie kultury zaangażowania wzmacnia też odporność organizacji, pozwalając jej skutecznie działać nawet w warunkach rynkowej niepewności np. podczas pandemii COVID-19 czy zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę. Dzięki przemyślanej strategii personalnej Grupa Żabka nie tylko zdobywa przewagę konkurencyjną, ale też skutecznie przyciąga i utrzymuje talenty. Nowatorskie pomysły pracowników Żabki wspierają długofalowy rozwój firmy i owocują, m.in. nowymi formatami sklepów czy nowościami produktowymi, które doceniają jej klienci.

Żabka jako symbol transformacji

Żabka dziś to już nie jest wyłącznie sieć sklepów. To marka, która na przestrzeni lat współtworzyła nowoczesny handel w Polsce i od blisko 27 lat wspiera rozwój lokalnej przedsiębiorczości, wyznacza trendy i wprowadza innowacje, które zmieniają codzienne nawyki zakupowe milionów konsumentów w Polsce. Transformacja, którą Żabka rozpoczęła w 2016 roku, doprowadziła sieć nie tylko do pozycji lidera rynku convenience, lecz także umożliwiła jej wejście na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych.

W październiku 2024 roku Grupa Żabka zadebiutowała na GPW, przeprowadzając jedną z największych ofert publicznych ostatnich lat. Tym samym był to największy debiut giełdowy od 2020 roku. Sukces oferty publicznej potwierdził skuteczność strategii transformacji Żabki oraz silne zaufanie inwestorów do dalszego wzrostu i innowacyjnego modelu biznesowego sieci.

W 35-lecie transformacji gospodarczej warto spojrzeć na Żabkę jako symbol tego, jak mocno rozwinęła się polska gospodarka, którą dziś symbolizuje dostępność, wygoda, różnorodność i innowacyjność.