Automatyzacja napędza retail. Technologia, która zmienia zakupy w 2025
Artykuł sponsorowany

Automatyzacja napędza retail. Technologia, która zmienia zakupy w 2025

Dodano: 
Orange
Orange Źródło: Newspix.pl / ABACA
O sukcesie rozwiązań infrastruktury teleinformatycznej dla branży handlowej decyduje nie pojedyncze urządzenie, lecz cały ekosystem ICT: łączność 5G i światłowód, chmura, integracje z POS/ERP, analityka danych oraz narzędzia customer experience. Co z tego znajdziesz w Orange? Wszystko. Ale przejdźmy przez to po kolei.

Autoryzacje płatności, komunikacja z chmurą, aktualizacje cen i promocji – wszystko to musi działać bez zakłóceń i w czasie rzeczywistym. Do tego wykorzystywane są hybrydowe konfiguracje łączności, czyli 5G i światłowód, uzupełnione sieciami radiowymi czy satelitarnymi. Chodzi o to, aby zapewnić ciągłość działania w każdej lokalizacji. Właśnie tego typu rozwiązania dostarcza Orange Polska.

Ale to oczywiście tylko początek całej układanki, która jest potrzebna do tego, by cała branża retail funkcjonowała sprawnie i nowocześnie.

Według rynkowych analiz:

  • 56% globalnych detalistów korzysta z AI od ponad 3 lat, a 47% uznaje ją za kluczowy element biznesu (KPMG, 2025);
  • detaliści planują zautomatyzować do 70% rutynowych zadań sklepowych (Deloitte);
  • 67% firm widzi poprawę efektywności po wdrożeniach AI, a 55% deklaruje umiarkowany lub wysoki ROI (KPMG, 2025).

W modelu „click and go” – zakupach bez zatrzymywania się przy kasie – kluczowe jest zapewnienie zasięgu wszystkich operatorów wewnątrz obiektu. Z kolei rozwiązania takie jak Scan & Go i SCO (self check-out, czyli kasy samoobsługowe) przyspieszają obsługę, bo dzięki nim pracownicy nie muszą już zajmować się ręcznym skanowaniem i mogą skupić się na doradztwie i na zarządzaniu półkami.

Co w tego typu rozwiązaniach jest potrzebne ze strony operatora? Np. rozwiązania wewnątrzbudynkowe wzmacniające sygnały wszystkich operatorów, aby aplikacje mobilne i płatności działały bez przestojów również w godzinach szczytu.

Od etykiety po paragon. Spójność danych i cen

Jeśli mówimy o narzędziach, które wspierają samoobsługę, to niewątpliwie ogromne znaczenie ma spójne podawanie aktualnych cen.. I tu Orange, wspólnie z Integrated Solutions, spółką z Grupy Orange i partnerem technologicznym Vusion, oferuje elektroniczne etykiety cenowe (ESL) w modelu usługi z centralnym zarządzaniem w chmurze.

Trudno jednak wdrażać tego typu rozwiązanie w ciemno. Dlatego właśnie Orange umożliwia wcześniejsze przeprowadzenie tzw. proof of concept, czyli porównanie wyników sklepów z etykietami ESL i bez, by policzyć efekt biznesowy. To przyspiesza aktualizacje promocji oraz ogranicza liczbę błędów i sytuacji, w których cena podana na sklepowej półce różni się od tej na paragonie lub gazetce reklamowej.

Ale hybrydowość infrastruktury, wzmocnienie sygnału oraz szybkie i niezawodne zarządzanie systemem cenowym, to nie wszystko. Konieczne jest jeszcze sprawne zarządzanie danymi, które branża retail przetwarza dziś w ogromnej ilości w czasie rzeczywistym. Z tym wyzwaniem we współczesnym handlu nie sposób poradzić sobie bez rozwiązań typu customer experience, które skutecznie wspierają obsługę klientów i poprawiają ich doświadczenia.

Dane, które przyspieszają decyzje

BlueSoft – spółka z Grupy Orange umiejętnie łączy ekspertyzę POS z systemem BluePromo do zarządzania promocjami i z budową chmurowych platform danych do przetwarzania transakcji w czasie rzeczywistym. W sumie daje to bazę do tworzenia dynamicznych ofert i zapewnia spójność cen podawanych w informacjach o promocjach i przy kasie.

Z kolei rozwiązanie Analiza Big Data od Orange dostarcza sieciom handlowym różnorodnych analiz przydatnych np. przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji sklepów. W ramach usługi Mobile Targeted Advertising (MTA) Orange umożliwia z kolei swoim klientom biznesowym z branży retail tworzenie precyzyjnie kierowanych kampanii SMS/MMS/RCS, które skutecznie wspierają kanały samoobsługowe.

Prywatna czy kampusowa sieć w retail?

A co z siecią? Sklepy wielkopowierzchniowe, galerie handlowe, magazyny – każda z tych placówek ma w tym zakresie inne wymagania. Orange projektuje i wdraża dla nich zarówno prywatne sieci mobilne, jak i sieci kampusowe.

Czym się one od siebie różnią?

Prywatne sieci mobilne zapewniają pełną kontrolę ruchu danych i wysoką niezawodność w krytycznych procesach. Z tego względu sprawdzają się np. w centrach logistycznych.

Z kolei sieci kampusowe pozwalają na integrację prywatnej sieci z publiczną infrastrukturą operatora. To rozwiązanie optymalne dla obiektów o dużej zmienności ruchu, np. takich jak centra handlowe.

Dobór odpowiedniej architektury sieciowej wprost przekłada się na mniejszą liczbę przestojów i na płynność transakcji. A to przecież wskaźniki kluczowe np. dla systemów samodzielnego skanowania produktów Scan & Go i systemów kas samoobsługowych – SCO.

Płynnie i intuicyjnie – tylko najlepsze doświadczenia klienta

Obsługa klienta pozbawiona jakichkolwiek zakłóceń to marzenie każdego detalisty. Jak to osiągnąć? Na pewno pomogą w tym m.in.:

  • kasy samoobsługowe i systemy Scan & Go, które skutecznie skracają kolejki
    i zwiększają przepustowość sklepów.
  • kioski informacyjne i rozwiązania typu Digital Signage – cyfrowe systemy komunikacji wizualnej, które wykorzystują do komunikacji nowoczesne cyfrowe ekrany i pozwalają na szybsze wyszukiwanie produktów i na bardziej spersonalizowaną komunikację.
  • marketing i obsługa realizowane w czasie rzeczywistym – Craftware, kolejna spółka
    z Grupy Orange wdraża np. rozwiązanie Salesforce Service Cloud do automatyzacji reklamacji i integracji kanałów oraz Marketing Cloud/Marketing Automation do odzyskiwania porzuconych koszyków i personalizacji ścieżki klienta.

Jak podaje Deloitte, aż 65% konsumentów pozostaje lojalnych wobec marek, które oferują personalizację. To bardzo istotny kontekst dla samoobsługi. Jasna i trafna komunikacja w sklepie i w aplikacji faktycznie znacząco zmniejsza poziom stresu, który potrafi pojawić się przy kasie.

ESG i oszczędności: IoT obniża rachunki

Na koniec pozostaje jeszcze kwestia modernizacji łączności. Już sama zmiana łączy
z miedzianych na światłowodowe, które są bardziej efektywne energetycznie bardzo mocno poprawia parametry sieci i pomaga obniżyć zużycie energii. A to nie koniec. Rozwiązania z obszaru Internet of Things (IoT ang. Internetu Rzeczy) i systemy zarządzania energią monitorują zużycie prądu w sklepach i magazynach w czasie rzeczywistym i podpowiadają, jak można uzyskać szybkie oszczędności bez uszczerbku dla jakości obsługi. A mniej energii to przecież zarówno niższe koszty operacyjne, jak i lepszy zwrot z inwestycji w automatyzację.

Szkolenia 4 razy szybciej: immersja w służbie obsługi

Nowe procesy wymagają też często nowych kompetencji. Tzw. technologie immersyjne, czyli AR (rozszerzona rzeczywistość – ang. augmented reality), VR (wirtualna rzeczywistość – ang. virtual reality) i MR (ang. mixed reality – łącząca obie pozostałe technologie) przyspieszają naukę i podnoszą pewność i kwalifikacje pracowników, którzy czuwają nad procesami samoobsługowymi. Według raportu PwC szkolenia VR są cztery razy szybsze, zapewniają cztery razy większą koncentrację wzrost pewności siebie w stosowaniu umiejętności o 270%. Orange Polska stworzył już immersyjną przestrzeń Orange Business Metaverse, która pozwala testować i wdrażać takie rozwiązania w praktyce.

Dlaczego Orange Polska?

Orange Polska wraz ze spółkami ze swojej grupy – Integrated Solutions, BlueSoft i Craftware oraz partnerami technologicznymi dostarcza kompletny ekosystem dla branży retail. W jego skład wchodzą:

  • łączność 5G/światłowód + hybrydy i wewnątrzbudynkowy zasięg multioperatorski;
  • chmura i integracja systemowa (POS/ERP/CRM);
  • elektroniczne etykiety ESL as-a-Service z PoC;
  • analityka i Big Data dla lokalizacji i kampanii, w tym MTA;
  • customer experience i automatyzacja marketingu naplatformie Salesforce;
  • IoT (Internet Rzeczy)/EMS (System Zarządzania Energią) dla efektywności energetycznej i zgodności ESG;
  • cyberbezpieczeństwo i serwis w całym kraju.

Od pilota do skali: jak zacząć?

Rekomendowana ścieżka jest prosta. Warto zacząć od audytu łączności i procesów w swoim sklepie, magazynie, czy aplikacji. Kolejnym krokiem powinien być proof of concept w 2-3 lokalizacjach (SCO/Scan & Go + ESL + marketing automation) z grupą kontrolną, a następnie pomiar KPI, czyli: czasu transakcji, udziału samoobsługi, liczby błędów cenowych, oceny satysfakcji i lojalności klientów (NPS/CSAT), produktywności i zużycia energii.

I wreszcie, w ostatnim kroku, przyjdzie czas na skalowanie wraz z planem serwisu i gwarantowanym poziomem świadczenia usług (SLA). Przejście takiego scenariusza z Orange Polska i spółkami z Grupy Orange to dla firm z branży retail dobra droga do skutecznej cyfryzacji i zwiększenia swojej efektywności.