Zasada ta miałaby obowiązywać od 1 sierpnia 2008 r. do 31 grudnia 2009 roku. W ocenie Tchórzewskiego, takie rozwiązanie zwiększyłoby kwotę pieniędzy w budżecie państwa o ok. 250 mln zł w tym roku i o ok. 450 mln zł w przyszłym.
Podkomisja zajmuje się sprawą zniesienia winiet i powrotu do opłat za autostrady dla ciężarówek. Projekt nowelizacji ustawy o takiej treści złożył w parlamencie rząd.
Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Mikołaj Karpiński powiedział w środę, że przyjęcie tej nowelizacji przez Sejm otwiera możliwość wdrożenia elektronicznego systemu opłat. Jak wynika z projektu nowelizacji, w tym systemie cena za przejazd miałaby zależeć od liczby przejechanych kilometrów oraz tonażu pojazdu.
Karpiński dodał, że trzeba około 30 miesięcy na wdrożenie tego systemu począwszy od dnia wejścia ustawy w życie.
W czerwcu resort infrastruktury poinformował, że blisko 815 mln zł będą kosztować w 2008 r. rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad, jeżeli zostaną utrzymane obecne zasady płacenia za te drogi. Oznacza to, że wielkość rekompensat może już w tym roku przewyższyć wpływy z winiet o ok. 150 mln zł.
Według obliczeń resortu infrastruktury, w najbliższych latach koszty z rekompensat będą rosły znacznie szybciej niż wpływy z winiet i, przy zachowaniu obecnego systemu, w 2012 roku różnica ta wyniesie ponad 1 mld 640 mln zł.
nd, pap