Stoczniowcy krytykują komisarz Kroes

Stoczniowcy krytykują komisarz Kroes

Dodano:   /  Zmieniono: 
Władze Stoczni Gdynia oraz działające w zakładzie związki zawodowe źle oceniają pomysł na restrukturyzację i prywatyzację firmy, zaproponowany przez komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes w Parlamencie Europejskim.
Dla stoczni w Gdyni i Szczecinie Kroes zaproponowała rozwiązanie sprawdzone przy restrukturyzacji greckich linii lotniczych Olympic Airways: wyodrębnienie majątku trwałego, sprzedanie go inwestorom w drodze przetargów, spłatę długów z pieniędzy, które to przyniesie i likwidację spółki, która przeprowadzi tę operację. KE wydałaby negatywną decyzję w sprawie pomocy publicznej, ale realizacja planu złagodziłaby jej skutki.

"Nabywcy aktywów będą mogli wznowić działalność na miejscu stoczni, bez obciążenia pomocą publiczną. Dlatego mają szansę na rentowność. Będą nawet mogli zatrudnić więcej ludzi niż miałoby to miejsce, gdyby wdrożyć polskie plany przesłanie 12 września" - tłumaczyła komisarz. Powtórzyła, że te plany restrukturyzacyjne są nie do zaakceptowania przez KE, bo nie zapewniają rentowności zakładów, chociaż przewidują redukcję zatrudnienia nawet o 40 proc. i dalszą pomoc publiczną.

Kroes dodała, że w sprawie ratowania Szczecina i Gdyni trwają rozmowy techniczne KE z polskim rządem. Powiedziała, że jeśli operacja wymaga zmian w polskim prawie, rząd powinien takie zmiany wprowadzić.

"To, co proponuje komisarz Kroes, oznacza zamknięcie bytu prawnego naszej stoczni. Poza tym takie rozwiązanie nie jest możliwe dziś w polskim prawie. U nas jest postępowanie upadłościowe i wyznaczenie syndyka przez sąd - co też nie jest dobrym rozwiązaniem na prywatyzację" - powiedział w środę PAP prezes Stoczni Gdynia Antoni Poziomski.

Uczestniczący we wtorkowej sesji PE przewodniczący WZZ Pracowników Gospodarki Morskiej Stoczni Gdynia Jan Gumiński powiedział PAP, że jest "zdruzgotany" tym, co usłyszał od komisarz Kroes.

"Co to za pomysł, aby powstała jakaś spółka-wydmuszka, poćwiartowała mienie stoczni, a potem się rozwiązała? Jak można porównywać stocznię, która jest potężną montownią, współpracującą z różnymi kooperantami, do linii lotniczej, która działa jako firma usługowa?" - mówił Gumiński.

Zaznaczył, że komisarz próbowała przekonywać, że jej koncepcja oznacza, iż ludzie nie stracą pracy. "Ale dała jednocześnie do zrozumienia, że to nie musi wcale oznaczać dalszej produkcji statków. A co, my mamy hulajnogi robić?" - pytał związkowiec.

Gumiński oczekuje pilnego spotkania związków zawodowych Stoczni Gdynia z premierem Donaldem Tuskiem i ministrem skarbu Aleksandrem Gradem.

"Debata w Parlamencie Europejskim w kwestii praktycznej nic nam nie dała. Trudno jest ocenić, na ile koncepcja komisarz pomoże stoczni. My generalnie jesteśmy w stanie poprzeć każdy pomysł, który doprowadzi do skutecznej prywatyzacji. Jeśli dalej jednak będą trwały te dyskusje, to stocznia sama się wykończy" - powiedział PAP rzecznik prasowy "Solidarności" w Stoczni Gdynia Marek Lewandowski. Wyjaśnił, że gdyńskiej stoczni kończą się już zamówienia na statki, a od 11 miesięcy nie zawarto żadnego nowego kontraktu.

Według wiceszefa "S" w Stoczni Gdynia Aleksandra Kozickiego, prace nad ostatnimi statkami w stoczni potrwają do końca lutego 2009 r. "Kto w takiej zdestabilizowanej sytuacji, jaka teraz jest wokół stoczni, zaryzykuje zawarcie jakiekolwiek umowy na produkcję statku? - pyta związkowiec.

W przyszły wtorek związki zawodowe ze stoczni w Gdyni i Szczecinie planują kolejną manifestację w Brukseli w obronie zakładów. Z każdej stoczni na demonstrację wybierają się po trzy autokary działaczy związkowych.

W wystąpieniu przed PE Kroes podkreśliła, że przyszłość polskich stoczni zależy od tego, czy polski rząd będzie skłonny do współpracy z Komisją Europejską.

W debacie zorganizowanej na wniosek eurodeputowanych lewicy, poparty przez resztę polskich posłów, ponaglała rząd do znalezienia szybkiego rozwiązania. Eurodeputowani - bez względu na przynależność partyjną - zgodnie apelowali o więcej czasu i elastyczność w rozmowach z polskim rządem.

pap, em