Pociągiem na Okęcie

Pociągiem na Okęcie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na warszawskie lotnisko Okęcie pociągiem będzie można dojechać w 2011 roku - zapowiadają kolejarze. We wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą umowę na budowę 1,5 kilometra torów kolejowych dochodzących do terminalu. To będzie drugie - po krakowskich Balicach - połączenie kolejowe lotniska z centrum miasta. Inne porty poczekają na kolej dłużej.
Tory na Okęcie wybuduje konsorcjum, którego liderem jest firma Bilfinger Berger Polska. Wartość inwestycji to 411 mln zł. Podziemna stacja kolejowa na lotnisku jest gotowa już od kilku lat, jednak żeby można się było na nią dostać pociągiem, trzeba przedłużyć o blisko 1,5 km tory z pobliskiego Służewca. Łącznik miał być gotowy już cztery lata temu. Rzecznik PKP SA Michał Wrzosek wyjaśnia, że opóźnienie było spowodowane przez czeską spółkę Sudop, która w pół roku miała przygotować projekt tunelu, którym przebiegną tory. Po dwóch latach PKP Polskie Linie Kolejowe odebrały firmie to zlecenie i przekazały innej spółce, która je skończyła - powiedział. Budowa łącznika ma zająć 20 miesięcy. Kolejarze zapewniają, że dojazd z portu lotniczego do centrum stolicy zajmie kilkanaście minut.

Okęcie jak Balice

Jedynym polskim lotniskiem, na które można dojechać pociągiem, są krakowskie Balice; połączenie działa od 2006 r. Rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Łańcucki powiedział, że w planach jest przedłużenie tej linii. - Dzisiaj pociąg nie podjeżdża jednak pod sam terminal. Pasażerowie muszą więc jechać dalej autobusem albo przespacerować się około dwustu metrów - wyjaśnił. Według prezesa Instytutu Turystyki Krzysztofa Łopacińskiego, częstotliwość kursowania pociągów pozostawia jednak wiele do życzenia. - Linia nie jest wystarczająco wydajna. Wystarczy, że wyląduje samolot, który ma ponad stu pasażerów na pokładzie i już wszyscy nie mieszczą się do pociągu, muszą czekać na następny - tłumaczył.

Inne lotniska czekają

Pozostałe porty lotnicze wciąż czekają na połączenia kolejowe. Łańcucki wyjaśnił, że wprawdzie samorządy są zainteresowane budową torów na lotniska, ale wciąż brakuje na to pieniędzy. Łopaciński uważa, że takie połączenia są polskim portom potrzebne. - Dojazd samochodem z lotniska do centrum większości miast jest bardzo utrudniony, a pociągiem można dojechać szybko i wygodnie - twierdzi. Wyjaśnił, że część z nich wprawdzie ma swoje bocznice kolejowe, ale nie są one przystosowane do obsługi ruchu pasażerskiego.

PAP, arb