NBP uczy Polaków ekonomii

NBP uczy Polaków ekonomii

Dodano:   /  Zmieniono: 
„Rola edukacji ekonomicznej we współczesnej Polsce” – to temat zorganizowanej przez NBP 29 października konferencji w której udział wzięli przedstawiciele Sejmu, Senatu, ministerstw oraz kilkudziesięciu animatorów działań edukacyjnych z ośrodków akademickich i organizacji pozarządowych. - Nakłady na edukację to nie wydatki, lecz inwestycje – podkreślał w czasie konferencji prezes NBP Sławomir Skrzypek.
Konferencja miała na celu zaprezentowanie najnowszych przedsięwzięć edukacyjnych NBP oraz przedstawienie przyjętej przez zarząd Banku strategii działań edukacyjnych na lata 2010-2012. Przedstawiciele NBP podkreślali, że rola edukacji w działaniach Banku wciąż rośnie – w latach 2005-2007 wydatki na ten cel wynosiły ok. 10-12 milionów złotych rocznie, a w tym roku zwiększyły się aż do 34 milionów złotych.  Prezes Skrzypek podkreślił, że jego instytucja jest świadoma, iż edukacja ekonomiczna to inwestycja w kapitał społeczny kraju, który pociąga za sobą wzrost tempa rozwoju gospodarczego. Dlatego Bank nie ogranicza się do pogłębiania wiedzy na temat roli banku centralnego, ale również do przedstawiania mechanizmów rządzących całą gospodarką.

Zadanie dla banków komercyjnych

NBP nie chce być jednak osamotnione w walce o edukację ekonomiczną Polaków. Dlatego też prezes Skrzypek zachęcał instytucje komercyjne do zintensyfikowania działań polegających na szerzeniu wiedzy ekonomicznej. Podkreślił, że w dłuższej perspektywie taka działalność będzie korzystna dla banków komercyjnych. W Polsce odsetek osób korzystających z usług banków wciąż jest niski, wynosi ok. 60 proc., podczas gdy w krajach rozwiniętych przekracza 90 proc.

Szkolenia, dodatki i muzeum

Co konkretnie robi NBP, by nauczyć Polaków reguł nowoczesnej ekonomii? Dyrektor Departamentu Edukacji i Wydawnictw Józef Ruszar wyliczał, że są to m.in. akcje edukacyjne NBP skierowane do około miliona uczniów szkół ponadgimnazjalnych i pół miliona gimnazjalistów; profesjonalne szkolenia opiniotwórczych grup zawodowych, a także finansowanie edukacyjnych dodatków do gazet – czego przykładem był m.in. publikowany we „Wprost" dodatek na temat zalet wprowadzenia w Polsce europejskiej waluty. NBP planuje również udostępnić w swoim gmachu Muzeum Pieniądza, które oprócz części historycznej ma również prezentować wiedzę na temat współczesnych finansów oraz przedstawiać kolejne etapy polskiej drogi do euro. 

arb