Zadanie dla banków komercyjnych
NBP nie chce być jednak osamotnione w walce o edukację ekonomiczną Polaków. Dlatego też prezes Skrzypek zachęcał instytucje komercyjne do zintensyfikowania działań polegających na szerzeniu wiedzy ekonomicznej. Podkreślił, że w dłuższej perspektywie taka działalność będzie korzystna dla banków komercyjnych. W Polsce odsetek osób korzystających z usług banków wciąż jest niski, wynosi ok. 60 proc., podczas gdy w krajach rozwiniętych przekracza 90 proc.
Szkolenia, dodatki i muzeumCo konkretnie robi NBP, by nauczyć Polaków reguł nowoczesnej ekonomii? Dyrektor Departamentu Edukacji i Wydawnictw Józef Ruszar wyliczał, że są to m.in. akcje edukacyjne NBP skierowane do około miliona uczniów szkół ponadgimnazjalnych i pół miliona gimnazjalistów; profesjonalne szkolenia opiniotwórczych grup zawodowych, a także finansowanie edukacyjnych dodatków do gazet – czego przykładem był m.in. publikowany we „Wprost" dodatek na temat zalet wprowadzenia w Polsce europejskiej waluty. NBP planuje również udostępnić w swoim gmachu Muzeum Pieniądza, które oprócz części historycznej ma również prezentować wiedzę na temat współczesnych finansów oraz przedstawiać kolejne etapy polskiej drogi do euro.
arb