Jak wynika z analizy, dane te zostały znacznie "zniekształcone" m.in. przez zamknięcia przestrzeni powietrznej z powodu wybuchu islandzkiego wulkanu, ale także niespotykaną liczbę zakłóceń na lotniskach spowodowanych przez opady śniegu na przełomie listopada i grudnia. "Rok ten był trudny dla linii lotniczych ze względu na częstotliwość i intensywność akcji protestacyjnych" - napisano na stronie AEA. - Kryzys różnie się obszedł z liniami lotniczymi, jedne radzą sobie lepiej, inne gorzej, ale zwłaszcza w Europie jesteśmy w tyle za resztą świata - powiedział cytowany na stronie sekretarz generalny AEA Ulrich Schulte-Strathaus.
AEA przewiduje, że zysk operacyjny linii lotniczych należących do stowarzyszenia za 2010 r. będzie mały. Jednak niektórzy przewoźnicy będą mieli imponujące obroty, a inni znaczące straty. - Dalsza konsolidacja wydaje się nieunikniona w ramach istniejących okoliczności - podkreślił Schulte-Strathaus. AEA zrzesza 36 największych europejskich linii lotniczych, w tym m.in. Lufthansę, Austrian Airlines, British Airways, Air France.
zew, PAP