Handel internetowy się zmieni

Handel internetowy się zmieni

Dodano:   /  Zmieniono: 
Deloitte: nadchodzą zmiany w handlu internetowym (fot. sxc) 
Około 10 tys. sklepów internetowych w Polsce będzie musiało zmienić zasady prowadzenia biznesu ze względu na nową dyrektywy UE – oceniają eksperci firmy Deloitte. Dla konsumentów oznacza to większą ochronę podczas zakupów w sieci, a dla firm – nowe obowiązki.

W Polsce jest ok. 10 tys. e-sklepów. Nowe regulacje, które ich dotyczą, wejdą w życie w ciągu dwóch lat. Chodzi o dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Państwa UE mają na jej wdrożenie 2 lata. Oznacza to, że w  Polsce zmiany muszą zostać uchwalone i ogłoszone do 13 grudnia 2013 r. i  zgodnie z okresem przejściowym przewidzianym przez dyrektywę, wejdą w  życie najpóźniej do 13 czerwca 2014 r.

Odstąpienie od umowy

Krzysztof Furtan z kancelarii Deloitte Legal podkreśla, że istotną zmianą wprowadzoną przez dyrektywę będzie wydłużenie czasu na  odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

- Będzie on wynosił 14 dni. Obecne regulacje UE przewidują na  odstąpienie 7 dni, w Polsce termin ten jest stosunkowo długi, gdyż wynosi 10 dni. Dodatkowo, w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta, przedsiębiorca będzie zobligowany do zwrotu zapłaconej przez niego sumy w terminie 14 dni. Co ważne, zwrot kosztów będzie obejmował również wysyłkę – podkreślił na środowej konferencji.

Zwrot

Zmiany to również m.in. wyeliminowanie opłat za korzystanie z kart kredytowych i infolinii prowadzonych przez przedsiębiorców oraz  umieszczenie jasnej informacji o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru. Obecnie często np. przy zakupie biletów lotniczych czy wynajmie samochodów, pojawiają się zapisy z góry zaznaczone przez przedsiębiorcę jako opcje wybrane przez konsumenta. Aby zrezygnować z określonych postanowień, dokonując zakupu konsument musi każdorazowo odznaczyć wypełnione wcześniej pole. Dyrektywa zakazuje stosowania takich praktyk –  tylko konsumenci będą mogli zaznaczać wybrane przez siebie opcje związane z zakupem towaru lub usługi.

Jednolite zasady

Jak podkreśliła Anna Ostrowska-Tomańska z kancelarii prawnej Deloitte Legal, dyrektywa ujednolici zasady prowadzenia sprzedaży produktów i  usług w internecie we wszystkich krajach należących do UE. Dodatkowo nowe przepisy mają na celu zwiększenie zaufania konsumentów do zakupów w  sieci poprzez powiększenie ochrony ich praw – mówi.

Zdaniem przedstawicieli Deloitte, w ramach dostosowywania się do  nowych regulacji właściciele e-sklepów powinni zastanowić się nad uruchomieniem stron w innych językach europejskich. Sprzedawcy, którzy zadbają o to, zwiększą swoją szansę na zaistnienie na internetowym rynku wspólnotowym. Dzięki jednolitym regułom zaufanie konsumentów z innych krajów UE do zakupów w polskich sklepach, oferujących konkurencyjne ceny w porównaniu z rynkami zachodniej Europy, powinno wzrosnąć, co przełoży się na większe obroty polskich firm. Eksperci wskazują jednak, że nowe prawo oznacza też wzrost kosztów prowadzenia działalności. Związane to będzie m.in. z systemem zwrotu towarów na koszt e-sklepów oraz ewentualnymi sankcjami za  niedostosowanie się do przepisów.

eb, pap