Maciej Mazur ze spółki Polskie LNG poinformował, że ważąca 600 ton stalowa kopuła, która przykryła zbiornik do magazynowania skroplonego gazu, została podniesiona na wysokość 42 metrów z dna zbiornika za pomocą sprężonego powietrza, wtłoczonego przez specjalne dmuchawy. Kopułę podniesiono w mniej niż trzy godziny, w operacji uczestniczyło 60 pracowników. Powierzchnia dachu kopuły liczy prawie 5 tys. metrów kwadratowych.
W ten sam sposób w pod koniec lipca zamontowano kopułę na pierwszym zbiorniku. Według Mazura wykorzystanie poduszki powietrznej w pracach budowlanych na tak dużą skalę miało miejsce w Polsce, a nawet Europie Środkowej po raz pierwszy. Na terenie gazoportu trwa budowa dwóch zbiorników na gaz o pojemności 160 tys. m sześc. każdy. Oba mają 42 m wysokości i 80 m średnicy. W tym roku prowadzone będą dalsze prace na zbiornikach. Ich kopuły zostaną oszalowane, dodatkowo uzbrojone i zalane półtorametrową warstwą betonu. Rozpoczną się również prace wewnątrz zbiorników - wnętrza zostaną pokryte blachą stalową, stanowiącą gazoszczelną izolację. Następnie zbudowane zostaną ze stali z domieszką niklu właściwe, wewnętrzne zbiorniki na gaz.
Terminal buduje spółka Polskie LNG S.A., którą powołano w 2007 r. do stworzenia instalacji do odbioru skroplonego gazu ziemnego, dostarczanego drogą morską do kraju. W pierwszym etapie działania terminalu ma on odbierać 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie możliwe ma być zwiększenie odbioru do 7,5 mld m sześc., co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce.
Oprócz spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę lądowej części terminalu, w realizację inwestycji zaangażowane są również: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A.
Planowany termin ukończenia terminalu to koniec czerwca 2014 r.jl, PAP