Sztuka nagradzania

Dodano:   /  Zmieniono: 
Według badań Polacy uważają, że szefowie znacznie częściej ich karzą, niż nagradzają. Psychologowie biznesu nie mają wątpliwości: to wielki błąd!

Na pierwszy rzut oka nagradzanie to nic trudnego. W rzeczywistości wcale nie jest tak łatwo. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu tego roku wynika, że polskie firmy kompletnie nie umieją nagradzać. Nagrody mają nad Wisłą raczej charakter lojalnościowy niż zadaniowy. Oznacza to, że pracownik nie jest doceniany za wykazanie własnej inicjatywy i świetne wypełnianie obowiązków. U nas nagroda to po prostu zastrzyk finansowy, przydzielany niezależnie od indywidualnych zasług. Jej celem jest psychologiczne wyrównanie niezadowolenia pracownika z powodu niezbyt dobrych zarobków. Otrzymujemy ją najczęściej w formie paczek na Boże Narodzenie lub Wielkanoc (takiej odpowiedzi udzieliło 48 proc. respondentów). Z kolei z badań Hewitt Associates wynika, że tylko 28 proc. pracowników jest zadowolonych z różnych świadczeń pozapłacowych. Dla porównania w Europie wskaźnik ten wynosi 40 proc. A u nas? Aż 17 proc. Polaków nigdy nie dostało w pracy żadnej nagrody! Dlaczego warto nagradzać? Bo kary nie zwiększają efektywności, ale tylko wyznaczają granicę, której pracownik nie może przekraczać. Innymi słowy: kary są dobre, gdy chcesz czemuś zapobiec, nie zaś wtedy gdy chcesz coś osiągnąć. W dodatku każda kara niesie w sobie negatywne emocje. Nagroda natomiast wpływa pozytywnie na poczucie własnej wartości pracownika i pomaga mu znaleźć swoje miejsce w firmie. W dodatku mobilizuje do działania i poprawia efektywność pracy, ponieważ każdy chętniej pracuje w środowisku, w którym jest doceniany. Rzecz jasna, w udzielaniu nagród również można wpaść w niejedną pułapkę. Jak zatem dobrze nagradzać?

Więcej możesz przeczytać w 37/2014 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.