Ministerstwo Finansów ma pomysł, jak wspomóc rozwój przemysłu stoczniowego

Ministerstwo Finansów ma pomysł, jak wspomóc rozwój przemysłu stoczniowego

Dodano:   /  Zmieniono: 
Żurawie stoczniowe (fot.stoczniagdansk.pl) 
– Celem projektu ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej jest wsparcie przemysłu stoczniowego w Polsce – poinformowało Ministerstwo Finansów. Projekt zakłada m.in. szersze niż obecnie stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% w odniesieniu do produkcji stoczniowej i możliwość wyboru między standardową formułą podatku CIT, a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1%.

"Projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej zawiera rozwiązania dotyczące sfery podatkowej, specjalnych stref ekonomicznych oraz dostępu do środków Unii Europejskiej, możliwych do zastosowania na gruncie prawa krajowego i uwarunkowań międzynarodowych, w tym w szczególności unijnych" – czytamy w komunikacie. 

Według resortu, warto zwrócić uwagę, że to nie pierwsze działania rządu Prawa i Sprawiedliwości mające na celu wsparcie rodzimego przemysłu stoczniowego. – W latach 2005-2007 w ministerstwie skarbu państwa, w którym byłem wiceministrem, polskie stocznie pracowały i produkowały statki. Niestety, potem rząd PO-PSL je zlikwidował. Dlatego cieszę się, że dzisiaj możemy podać do publicznej wiadomości projekt ustawy, która daje szanse na odrodzenie naszego przemysłu stoczniowego – powiedział minister finansów Paweł Szałamacha, cytowany w komunikacie. 

Projekt zakłada szersze niż obecnie stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% w odniesieniu do produkcji stoczniowej i komplementarnej.

– Rozszerzony zostanie katalog jednostek pływających, do budowy i wyposażenia których zastosowanie będzie miała ta preferencyjna stawka VAT. Dla przemysłu okrętowego (szczególnie dla stoczni) oznaczać to będzie poprawę płynności finansowej przy budowie nowych jednostek. Zamawiane części i wyposażenie do większej ilości statków kupowane będą bowiem bez obciążenia tym podatkiem. Również stocznie remontowe skorzystają z nowych rozwiązań - przy remontach, przebudowach czy konserwacji eksploatowanych jednostek – podano także.

Jak podał resort, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), projekt przewiduje możliwość wyboru między standardową formułą podatku CIT a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1%. Wybór tej formy opodatkowania następował będzie poprzez złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia, a zmiana formy opodatkowania nie będzie możliwa przed upływem 3 lat.

– Wsparcie sektora stoczniowego jest standardem w wielu krajach świata. W UE rozwiązania te funkcjonują w wielu państwach. Oprócz udogodnień podatkowych stocznie otrzymują między innymi granty z programów wspomagających innowacyjność – czytamy również. 

(ISBnews)