Modernizacja Kanału Sueskiego. Wypadek Ever Given dowiódł, że to konieczne

Modernizacja Kanału Sueskiego. Wypadek Ever Given dowiódł, że to konieczne

Kontenerowiec Ever Given
Kontenerowiec Ever Given / Źródło: suezcanal.gov.eg
60 mln dolarów będzie kosztowała modernizacja Kanału Sueskiego. Nie ma to związku z zablokowaniem go przez kontenerowiec Ever Given w marcu, ale tamto wydarzenie dowiodło, że modernizacja jest konieczna.

Pomysł modernizacji Kanału Sueskiego pojawił się jeszcze przed tym, jak w marcu zablokował go kontenerowiec Ever Given. Incydent doprowadził do ogromnych zastojów w globalnym łańcuchu dostaw, a jednocześnie stanowił argument, że dłużej już modernizacji nie można odkładać.

Przebudowa będzie kosztowała 60 mln dolarów – informuje serwis „Obserwator Logistyczny”. Za tę cenę zakupione zostaną nowe urządzenia nabrzeżowe, unowocześnione zostaną suwnice, a przede wszystkim zmodernizowany zostanie terminal obsługujący tranzyt.

Nasz program modernizacji już wcześniej był bardzo ambitny, ale globalna pandemia uczyniła go jeszcze bardziej złożonym. Była to jednak również okazja dla zespołu SCCT (Suez Canal Container Terminal), aby stanąć na wysokości zadania. Dzięki ich ogromnym wysiłkom, z przyjemnością informujemy, że wszystkie projekty zostały zakończone zgodnie z harmonogramem – powiedział Sunay Mukerjee, dyrektor handlowy Suez Canal Container Terminal.

Statki utknęły już wcześniej, również przez względy polityczne

Blokada kanału przez kontenerowiec Ever Given trwała sześć dni, a więc znacznie krócej, niż przewidywali niektórzy specjaliści. Nie brakowało bowiem czarnych scenariuszy, w których „wypychanie” kontenerowca na właściwą trasę mogłoby zająć nawet dwa czy trzy tygodnie.

To nie był pierwszy raz, kiedy przerwa przez kanał została czasowo wstrzymana. Do najdłuższej przerwy w działaniu wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku kanału doszło w 1967 r. Gdy w trakcie wojny sześciodniowej Izrael zajął półwysep Synaj, Egipt zdecydował o zablokowaniu i zaminowaniu przeprawy z obu stron.

Takie działanie spowodowało uwięzienie w trakcie podróży przez kanał 14 statków towarowych z całego świata. W trakcie przeprawy utknęły cztery statki brytyjskie, po dwa niemieckie, szwedzkie i amerykańskie oraz po jednym francuskim, czechosłowackim i bułgarskim. W kanale utknęły również dwa statki polskie – „Bolesław Bierut” i „Djakarta”.

Więcej ciekawostek o Kanale Sueskim przeczytacie w poniższym artykule z Wprost Historia.

Czytaj też:
Dwa polskie statki osiem lat były uwięzione w Kanale Sueskim. Marynarze urządzili nawet igrzyska

Źródło: Obserwator Logistyczny
 0

Czytaj także