Black Friday w Polsce: już wiadomo, jak będą kupować różne pokolenia

Black Friday w Polsce: już wiadomo, jak będą kupować różne pokolenia

Black Friday (Czarny Piątek)
Black Friday (Czarny Piątek)Źródło:Shutterstock / PopTika
Polacy wezmą tłumnie udział w Black Friday, to wiadomo już na pewno. Wydadzą pieniądze, dużo pieniędzy, ale różnie w zależności od pokolenia, z którego pochodzą.

2020 rok przyspieszył rewolucję technologiczną sprawiając, że zdecydowana większość pokolenia Baby Boomers (osoby urodzone w latach 1946-1964) skutecznie przeniosła swoje nawyki zakupowe do online’u. Ostatni kwartał roku jest najważniejszym dla handlu, bowiem znajdują się w nim 3 bardzo istotne peaki zakupowe – to Święta, poświąteczne wyprzedaże oraz Black Friday. W związku z tym ostatnim przeprowadzono badanie, w którym sprawdzono w jaki sposób różne pokolenia planują realizować zakupy podczas zbliżającego się Czarnego Piątku.

Promocje jak zawsze kuszące

Z ankiety wynika, że 47 proc. badanych już dziś wie, że na pewno weźmie udział w BF, natomiast 43 proc. – pozostaje w tej kwestii niezdecydowanych. 10 proc. deklaruje w tym temacie brak zainteresowania tym dniem. Na pytanie, dlaczego Black Friday jest idealną okazją do zrobienia zakupów internauci odpowiadają, że obok niskiej ceny i oczywiście rabatów cenią także możliwość kupienia większej liczby rzeczy oraz dostępność darmowej dostawy. Wśród wymienianych korzyści, istotną okazuje się także zakup rzeczy markowych w atrakcyjnych cenach.

Black Friday w Polsce

Według badanych, optymalny czas trwania Black Friday to weekend – wskazało tak 51 proc. osób. Dla 36 proc. – idealnym jest tydzień, a tylko 6 proc. uważa, że 1 dzień celebrowania jest wystarczający.

Nawyki zakupowe Polaków

55 proc. badanych deklaruje, że rokrocznie ich aktywność zakupowa w trakcie Black Friday skupiała się głównie na kanale online’owym. Przemawia za tym fakt szybkości znalezienia produktu, wysokość rabatów i brak kolejek w sklepach. 14 proc. ankietowanych wybierało głównie kanały offline’owe w tym czasie, gdyż lubią sprawdzić produkt przed zakupem. Natomiast 24 proc. ankietowanych korzysta z miksu kanałów – przeplatając ze sobą sklepy internetowe ze stacjonarnymi.

Pomimo sytuacji związanej z pandemią, aż 73 proc. badanych deklaruje, że w tym roku ich nawyki zakupowe związane z Black Friday nie ulegną zmianie, z czego: 45 proc. skupi się głównie na sklepach online, 5 proc. zrealizuje swoje potrzeby w sklepach stacjonarnych, 16 proc. postawi na miks kanałów, a 7 proc. deklaruje całkowitą rezygnację z zakupów w tym czasie. Wśród najmniej skorych do zmian zachowań znalazły się osoby w wieku 25-34 lata.

20 proc. badanych wskazuje, że ich nawyki zmienią się, stawiając głównie na zakupy internetowe. Wśród odpowiadających za zmianą najwięcej jest przedstawicieli Pokolenia Y oraz X, czyli odpowiednio osób w przedziałach wiekowych 35-44 i 45-55. Natomiast zdecydowana większość pokolenia Baby Boomers do tej pory kupowała offline. W ankiecie jednak deklarują oni zmianę zachowań i przeniesienie się do internetu.

W przypadku najmłodszej z badanych grup, czyli Pokolenia Z (przedział wiekowy 16-24) w dużej mierze deklarują oni chęć zobaczenia produktu na żywo przed zakupem, dlatego też w tym roku chętniej postawią na miks kanałów online i offline.

Koszyk zakupowy na Black Friday

W Top3 najchętniej wskazywanych kategorii w trakcie nadchodzącego Black Friday znalazły się: odzież i obuwie, kosmetyki oraz wyposażenie wnętrz. Poza podium znalazły się sprzęty RTV i AGD czy elektronika.

Polacy nie planują także oszczędzać w tym dniu. Na pytanie odnośnie planowanych wydatków 30 proc. badanych wskazało, że zmieści się w przedziale 100-299 zł. Dla 29 proc. kwota ta nie przekroczy 300-499 zł, a w tym przedziale cenowym najwięcej wydadzą osoby w wieku 16-24 i 45-55. Natomiast 19 proc. wyda 700 zł i więcej, a 8 proc. 500-699 zł. Najwięcej Baby Boomers’ów w trakcie Black Friday przeznaczy na zakupy od 100 zł do 299 zł, a niewiele mniej badanych w tym przedziale wiekowym wyda 700 zł i więcej.

Czytaj też:
Magia kodów rabatowych