„Nie ma jednak obowiązku używania, podczas korzystania z usług gastronomicznych, tylko z jednorazowych sztućców” – zapewnia MR.
Od 18 maja br. bary, kawiarnie i restauracje są otwarte. W związku z tym Ministerstwo Rozwoju, we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym i przedstawicielami branży gastronomicznej, przygotowało wytyczne do funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii.
Wskazano w nich, że usługi gastronomiczne – przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dot. bezpieczeństwa i higieny pracy – mogą być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu, jak i na wynos.
Według zaleceń resortu właściciel restauracji powinien stworzyć takie warunki pracy, by gwarantowały zachowanie bezpiecznych odległości między pracownikami. Tam, gdzie to możliwe, do komunikacji wykorzystywane mają być telefony komórkowe i internet.
Bezpieczne odległości
Właściciele lokali muszą zadbać o zachowanie bezpiecznych odległości i środków higieny dla gości oraz regularnie dezynfekować powierzchnie w restauracjach i kawiarniach z miejscami do siedzenia.
Osoby stojące w kolejce powinny zachować dwumetrowy dystans. Wymagana jest również dezynfekcja rąk przy wejściu na teren lokalu. Dozowniki z płynem do dezynfekcji mają się znajdować w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/ kasowych) oraz przy wyjściu z toalet - czytamy w wytycznych.
Do właścicieli lokali gastronomicznych należy też ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości, która w danym momencie w nim przebywa. Natomiast kucharze i kelnerzy powinni nosić maseczki oraz rękawiczki. Po wyjściu gości stoliki powinny być każdorazowo dezynfekowane.
Według wytycznych odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika). (PAP)
autor: Marcin Musiał
Czytaj też:
Otwarte restauracje i kawiarnie. O czym powinni pamiętać klienci?