Podstawowe umiejętności cyfrowe ma jedynie 13 proc. seniorów – wynika z danych Eurostatu. Wśród osób, które nigdy nie korzystały z internetu, największą grupę w 2023 roku stanowili ludzie w wieku 60–74 lata – w sumie to niemal 2 mln osób. Nawet jeśli seniorzy korzystają z internetu, to najczęściej wykonują w sieci tylko podstawowe czynności, takie jak czytanie online wiadomości, gazet lub czasopism, wyszukiwanie informacji na temat zdrowia oraz informacji o towarach lub usługach. Osoby starsze rzadziej niż młodsi użytkownicy, korzystają ze stron internetowych lub aplikacji jednostek administracji publicznej, a także z możliwości dokonywania zakupów przez internet.
Dlatego T-Mobile w ramach społeczno-edukacyjnego projektu „Sieć Pokoleń” burzy bariery komunikacyjne i technologiczne oraz pomaga generacji silver nabywać cyfrowe umiejętności.
– „Sieć pokoleń” skierowana jest do osób starszych i ma im pokazywać pozytywną stronę technologii. Chcemy edukować w prosty sposób, tak aby nowe umiejętności były na wyciągnięcie ręki każdego, niezależnie od tego, jaki jest jego poziom dotychczasowej wiedzy – podkreśla Olga Wółkiewicz-Kosior, Kierowniczka Działu ESG w T-Mobile Polska.
Aby wzmocnić pewność siebie seniorów i przełamywać bariery, które blokują ich w korzystaniu z nowoczesnych urządzeń potrzebne są konkretne narzędzia. Dlatego operator przygotował nowy kurs online, tym razem z podstaw obsługi smartfonów. Zagadnienia, które poruszane są przez prowadzącego Konrada Koterbę, twórcę internetowego, prezentera telewizyjnego i pasjonata technologii, to między innymi wysyłanie SMS oraz MMS, korzystanie z aplikacji, robieni zdjęć i filmów czy bezpieczeństwo.
Szkolenie dostępne jest na stronie www.siecpokolen.pl, razem z podobnym kursem dotyczącym obsługi komputera
Kurs online to nie wszystko. W Magenta Experience Centere w Warszawie od kwietnia trwają warsztaty stacjonarne. Do 6 maja realizowany jest kurs podstawowy, a już od 20 maja wystartuje kurs zaawansowany – także z obsługi smartfona, dla osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę i poznać nowe umiejętności. Przeszkoleni konsultanci będą wprowadzać uczestników w takie zagadnienia jak m.in. social media, komunikatory, aplikacje przydatne w podróży, obróbka zdjęć i wideo. Szkolenia będą odbywały się w Magenta Experience Center w Warszawie (w Westfield Mokotów, ul. Wołoska 12). Szczegółowe informacje dostępne będą na https://www.t-mobile.pl/mec.
Kompleksowe wsparcie seniorów
To nie pierwszy raz kiedy T-Mobile angażuje się w działania na rzecz seniorów. Od kilku lat firma realizuje różnorodne działania z zakresu cyfrowego włączenia, aby przełamywać bariery komunikacyjne i technologiczne w tej grupie wiekowej. Realizowała szkolenia online dotyczące korzystania z komputera i internetu w czasie pandemii. Dostarczała też podopiecznym w domach seniora w całej Polsce laptopy. Ponadto uruchomiła specjalną usługę na infolinii „8 dla seniora”. Dzięki niej seniorzy mogą otrzymać pomoc od przeszkolonych konsultantów, którzy zapewniają wsparcie dostosowane do potrzeb starszych osób – z cierpliwością, uważnością i zrozumieniem wyjaśniając wszelkie zapytania. Infolinia została wyróżniona certyfikatem „Ok Senior” i obsługuje średnio kilkanaśnie połączeń miesięcznie.
Na warsztaty w Westfield Mokotów można się zapisywać na miejscu lub przez formularz dostępny na stronie https://www.t-mobile.pl/mec. Warsztaty są bezpłatne, ale liczba miejsc jest ograniczona. Projekt realizowany jest we współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej.