Trend Selfie Barbie ma ukryty cel. Oni tylko na to czekają

Trend Selfie Barbie ma ukryty cel. Oni tylko na to czekają

Barbie girl, zdjęcie ilustracyjne
Barbie girl, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Shutterstock / Roman Samborskyi
Popularny film Barbie zapoczątkował nowy trend Selfie Barbie, gdzie użytkownicy mogą przerabiać swoje fotografie w różowym stylu lalek. Internetowa akcja maj jednak swój ukryty cel – ma wyssać z nieświadomych użytkowników jak najwięcej poufnych danych.

Film Barbie triumfuje w kinach od swojej premiery 21 lipca. Społeczeństwo wydaje się zaś ogarniać swoista Barbiemania, bo internet zalały zdjęcia w charakterystycznym cukierkowym stylu, a pod trend podpinają się najróżniejsze marki. Cały czas warto jednak uważa, czy podążając za kolejną modą nie wpadamy ab w precyzyjne zastawione sidła korporacji.

Selfie Barbie AI zbiera ogromną ilość danych internautów

Jedną z akcji związanych z filmem jest popularyzujący się trend Selfie Barbie. „Ja jako Barbie” i „ja jako Ken” to prosta zabawa. W jej ramach wrzucamy własny autoportret do specjalnie przygotowanego narzędzia, a potem możemy modyfikować obraz, przekształcając siebie w znaną zabawkę i ją personalizując.

Jak zwraca uwagę Grzegorz Zajączkowski – pracujący jako lider cyfryzacji w Ministerstwie Cyfryzacji – z pozoru niegroźna zabawa to tak właściwie szeroka operacja masowego zbierania danych o internautach. Do tego istnieją aż dwie popularne aplikacje do Selfie Barbie.

Pierwsza z nich to Selfie Generator barbieselfie.ai, operowane przez Warner Bros, firmę produkującą też nowy film o Barbie. Gdy akceptujemy politykę prywatności usługi, zgadzamy się jednak także na oddanie w ręce firmy:

  • danych rejestracyjnych;
  • historii płatności;
  • interakcji z innymi usługami;
  • historii lokalizacji GPS;
  • danych z innych ankiet i konkursów;
  • dostępu do kamery smartfona;
  • dostępu do danych, jakie udostępniamy innym;
  • danych o zaangażowaniu w mediach społecznościowych czy na forach;
  • dokładnych danych technicznych smartfona.

BAIRBE.me – aplikacja Selfie Barbie niezgodna z RODO

Drugą z dość popularnych aplikacji jest ta w domenie bairbie.me. Nie spełnia ona wymagań Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), bo jako amerykańska firma nie musi się trzymać praw Unii Europejskiej.

W tym przypadku nie wiemy więc nawet, jakie nasze dane są przejmowane przez autorów strony i do czego będą wykorzystywane. Jedyny trop to nazwa firmy – Fvnway na oficjalnych stronach mówi, że jest spółką specjalizującą się w biotechnologii. Istnieją więc podejrzenia, że ogromna baza danych twarzy użytkowników może być użyta do rozwoju produktów i usług tego typu.

Zajączkowski sugeruje, że sprawą Bairbie.me powinien pilnie zająć się Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Własciciel marki Barbie odpowiada

Po publikacji naszego materiału i niedawnym ostrzeżeniu o witrynach Selfie Barbie ze strony polskich władz z redakcją skontaktowała się firma Mattel. Poniżej zamieszczamy pełne stanowisko spółki:

W związku z ostrzeżeniem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji w dniu 31.07.2023 roku na temat stron bairbie.me oraz barbieselfie.ai firma Mattel, właściciel marki Barbie, oświadcza, że Mattel oraz marka Barbie nie są właścicielami stron bairbie.me oraz barbieselfie.ai.

Czytaj też:
„Barbie" podbija polskie kina. Znana sieć handlowa wprowadza do oferty lalki
Czytaj też:
QUIZ o Barbie! Ile wiesz o ikonie kultury?