Prawie połowa Polaków ma już prezenty pod choinkę. Wiadomo, ile na nie wydajemy

Prawie połowa Polaków ma już prezenty pod choinkę. Wiadomo, ile na nie wydajemy

Prezenty gwiazdkowe, zdjęcie ilustracyjne
Prezenty gwiazdkowe, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Unsplash / freestocks
Ruszyła świąteczna gorączka prezentowa. Co ciekawe, niemal połowa Polaków podarunki dla bliskich kupuje do połowy listopada. Tylko 1 proc. czeka do ostatniej chwili.

Najwięcej Polaków kupuje prezenty w połowie listopada i na początku grudnia – 49 proc. konsumentów już teraz kupuje prezenty, a 1 proc. planuje pozostawić zakupy na ostatnią chwilę, wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Klarnę. Blisko co piąty Polak planuje wydać na prezenty między 400 a 800 zł.

Prezenty pod choinkę kupujemy w listopadzie

Według raportu pośpiech zakupowy wynika przede wszystkim z tego, że konsumenci chcą uniknąć stresu związanego z zakupami last minute (63 proc.), skorzystać z wyprzedaży i atrakcyjnych ofert (50 proc.) oraz mieć pewność, że produkty będą dostępne (46 proc.), a dostawa nie będzie opóźniona (41 proc.).

Najwięcej respondentów na upominki planuje wydać między 400 a 800 zł (19 proc.), z czego najdroższe trafią do dzieci (36 proc.), rodziców (28 proc.), a także matek i wnuków (11 proc.). 5 proc. Polaków zadeklarowała, że całkowicie zrezygnuje z tegorocznych zakupów: z powodu braku środków finansowych (30 proc.), niepraktykowania tego zwyczaju (37 proc.) lub z uwagi na chęć zaoszczędzenia pieniędzy (12 proc.), podano.

Prezenty z Instagrama i TikToka

„Mimo iż w wyborze prezentów większość z nas polega na własnych pomysłach (48 proc.) lub sięga po bezpośrednią sugestię osoby, która ma zostać obdarowana (41 proc.), a także radzi się rodziny i przyjaciół (33 proc.), to badania wskazują także na rosnące znaczenie mediów społecznościowych. Z danych wynika, że 23 proc. respondentów czerpie inspiracje z mediów społecznościowych. Wyniki wskazują jednak na rozbieżności między pokoleniami – Millenialsi (27-42 lata) najczęściej korzystają w tym celu z Facebooka (70 proc.), 'Zetki' (18-26 lat) z Instagrama (70 proc.), Tik Toka (59 proc.) oraz YouTube'a (50 proc.)” – czytamy w komunikacie.

W badaniu Klarny widać też rosnące zainteresowanie prezentami w formie przeżyć – połowa respondentów daje tego typu prezenty, ale znacznie więcej, bo 70 proc. Polaków deklaruje, że zamiast tradycyjnego upominku chciałoby dostać np. bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizytę w spa (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) oraz kurs związany z zainteresowaniami (23 proc.).

Co trzeci Polak robi prezent własnoręcznie

Badania Klarny pokazują też, że prawie co trzecia osoba (32 proc.) wykonuje prezenty dla bliskich własnoręcznie.

Ustalenia w badaniu opierają się na wynikach ankiety przeprowadzonej przez agencję badawczą Nepa w październiku 2023 r. wśród ponad 15 000 konsumentów w wieku 18-75 lat w Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Norwegii, Holandii i Finlandii. Wielkość próby jest reprezentatywna dla całego kraju, naturalnie obejmując zarówno użytkowników Klarna, jak i osoby z niej nie korzystające, wybrane przez agencję badawczą Nepa.

Czytaj też:
Najlepsze prezenty pod choinkę dla kobiet
Czytaj też:
Najlepsze prezenty gwiazdkowe dla seniorów