Wyniki badania European Trusted Brands 2013
Kamil Durczok, prezenter Faktów w TVN, jest tym dziennikarzem telewizyjnym, któremu Polacy ufają najbardziej wynika z badania European Trusted Brands 2013 przeprowadzonego przez Readers Digest. Niemal co 3. rodak darzy go zaufaniem.
Dla większości młodych osób Kamil Durczok jest symbolem programu informacyjnego Fakty TVN, jednak swą karierę przed okiem kamery rozpoczął 20 lat temu w Telewizji Katowice. Renomę rzetelnego prezentera budował także w Telewizji Polskiej, gdzie był m.in. gospodarzem programów: W centrum uwagi, Forum, Debata oraz wieczorów wyborczych. Jako ceniony dziennikarz, komentator i publicysta, a także laureat kilku Telekamer, Wiktorów, nagrody Mediator oraz Grand Press, ma za sobą wiele doświadczeń, które nauczyły go, jak istotne w mediach jest zaufanie ze strony publiczności.
"W ósmym roku pracy zawodowej dostałem szczególną lekcję na temat odpowiedzialności dziennikarskiej. Poprowadziłem debatę poświęconą konfliktowi Polskiego Związku Piłki Nożnej z ówczesnym ministrem sportu Jackiem Dębskim. Emocje rozpaliły całą Polskę, oglądalność programu była ogromna, a następnego dnia w gazetach pojawiły niezwykle gorące komentarze. Te 50 minut programu w pełni uświadomiło mi, jak wielką moc mają narzędzia, którymi operuje dziennikarz. Staram się nie zapominać, że trzeba się nimi posługiwać odpowiedzialnie mówi prezenter.
Gwiazdy szklanego ekranu nie zawsze mogą się poszczycić dobrą sławą, jednak Kamil Durczok od lat buduje zaufanie u swoich widzów. W badaniu European Trusted Brands 2013 zdystansował swych rywali, gromadząc 26% głosów ankietowanych. Na podium znaleźli się także Maciej Orłoś, który otrzymał 11% głosów, oraz Piotr Kraśko z wynikiem 10%.
"Zwycięstwo Kamila Durczoka w rankingu zaufania do prezenterów telewizyjnych nie wynika ani z wielkości widowni Faktów w TVN czy Faktów po Faktach w TVN24, ani z częstotliwości pokazywania się na ekranie, ani nawet z profesjonalizmu dziennikarskiego. Tajemnica tkwi w osobowości, w tym co potocznie nazywa się charyzmą, a co sprawia, że ktoś jest wiarygodny, przekonywający i lubiany komentuje wyniki badania prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Zapytany o rady dla tych, którzy pragną spróbować swych sił w mediach, Kamil Durczok mówi: "Najważniejsza jest pasja i uczciwość dziennikarska. Wolę to sformułowanie od obiektywizmu, bo przecież każdy z nas już coś przeżył, kogoś lubi, kogoś zna. Ważne, by mierząc się z tematem, mieć wewnętrzne przekonanie o własnej bezstronności i braku konfliktu interesów."
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich
w Europie. Jego organizatorem jest Readers Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet. O wyborze decydował spontaniczny, niczym niesugerowany wybór respondentów.