Czy systemy wspomagające kierowcę naprawdę mu pomagają? Oceniają to mechanicy

Czy systemy wspomagające kierowcę naprawdę mu pomagają? Oceniają to mechanicy

Dodatkowa para oczu, czyli kamery i czujniki parkowania

O ile asystenta parkowania niektórzy kierowcy uznać mogą za zbędny gadżet, kamery i czujniki pomagające podczas tej czynności bywają naprawdę przydatne. Coraz więcej modeli ma w standardowym wyposażeniu rozwiązania, które można określić jako uproszczone wersje asystenta parkowania.

– Czujniki parkowania to duża pomoc dla kierujących, którzy nie muszą polegać wyłącznie na lusterkach i swoim „wyczuciu” samochodu. To jedno z bardziej przydatnych i praktycznych rozwiązań ułatwiających manewrowanie. Usprawniają szczególnie parkowanie tyłem, kiedy nasze pole widzenia jest mocno ograniczone. Działają różnie, zależnie od modelu samochodu (m.in. ze względu na kalibrację ich czułości). Jeśli oprócz samych czujników auto dodatkowo wyposażone jest w kamerę, ułatwienie jest podwójne. Nie musimy zerkać w lusterko, tylko na ekran wyświetlacza w samochodzie. Oczywiście należy pamiętać o tym, że kamera może się zabrudzić, a widoczność będzie czasem ograniczona lub zafałszowana np. przez światło słoneczne – komentuje Adam Lehnort.

Ekonomiczna i płynna jazda z asystentem zmiany biegów

Teoretycznie każdy kierowca wie, kiedy powinien zmienić bieg na wyższy lub go zredukować. Jedni nauczyli się tego na kursie prawa jazdy, inni dopiero w praktyce – metodą prób i błędów podczas samodzielnej jazdy. Z pozoru to nic trudnego, jednak producenci wielu znanych marek coraz częściej montują w poszczególnych modelach asystenta zmiany biegów. Ma on wpływać na płynność jazdy oraz optymalizację zużycia paliwa. Jak to działa? Kiedy kierowca rusza, samochód informuje go, najczęściej za pośrednictwem sygnałów wizualnych – strzałek w górę lub w dół – że powinien zmienić bieg na wyższy lub go zredukować. Całość sterowana jest przez komputer pokładowy, który analizuje bieżącą jazdę i jej parametry. Każdy model posiada swoje własne ustawienia i zalecenia dotyczące zmiany biegów. Zasadniczo chodzi o to, aby auto spalało jak najmniej paliwa, dlatego samochód sugeruje wysokie biegi w momencie, kiedy jeszcze nie wyjechaliśmy z parkingu. Informacje dotyczące zmiany biegów to tylko zalecenie, wszystko zależy oczywiście od stylu jazdy kierującego. Należy pamiętać, że jazda na zbyt niskich obrotach co prawda przełoży się na niższe zużycie paliwa, jednak oszczędności mogą się okazać pozorne. Taki styl jazdy przyspieszy zużycie elementów silnika oraz układu przeniesienia napędu, a te naprawy do tanich nie należą.