Inne duże inwestycje infrastrukturalne, które otrzymały w tym roku unijne dofinansowanie, to m.in. budowa autostrady A-4 na odcinku Rzeszów - Korczowa czy modernizacja linii kolejowej E 30 między Krakowem a Rzeszowem. Koszt budowy autostrady to 4,754 mld zł, czego UE dołoży 1,2 mld zł, natomiast modernizacja linii będzie kosztować 4,672 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 2,181 mld zł.
Inwestycje infrastrukturalne realizowane w ramach programu Infrastruktura i Środowisko to na ogół największe przedsięwzięcia współfinansowane z Brukseli. Inwestycje z innych programów są mniejsze - np. z programu Innowacyjna Gospodarka Unia dofinansuje 106,6 mln zł budowę zakładu, w którym będzie zastosowana innowacyjna technologia wytwarzania nowoczesnych płyt wiórowych tzw. orientowanych (czyli wykonanych z dużych wiórów o wydłużonym kształcie). Całkowity koszt inwestycji to 432 mln zł. Z programu Rozwój Polski Wschodniej dofinansowanie uzyskał system miejskiego transportu publicznego w Lublinie - wartość projektu to 520,6 mln zł, a dofinansowanie UE to 310,7 mln zł. Unia dofinansuje również tworzenie sieci szerokopasmowej w województwach Polski Wschodniej. Wartość czterech umów to 1,14 mld zł, a unijne dofinansowanie wyniesie 797,6 mln zł.
Z informacji resortu rozwoju regionalnego wynika, że od momentu uruchomienia programów unijnych na lata 2007-2013 do 18 grudnia podpisano umowy na kwotę 278,3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 192,5 mld zł. Kwota ta stanowi 71,6 proc. środków, jakie Polska otrzymała z Brukseli na lata 2007-2013. W samym 2011 r. podpisano umowy na kwotę 54,9 mld zł (w tym 38,1 mld zł dofinansowania unijnego). Do tej pory Komisja Europejska wypłaciła Polsce 22,86 mld euro, co stanowi 35 proc. środków dostępnych dla Polski na lata 2007-2013. Polsce przypada 19 proc. ogólnego budżetu polityki spójności - jak dotąd, do naszego kraju trafiło 22 proc. środków wypłaconych przez Komisję wszystkim krajom UE.
PAP, arb