Polska w budowie - a UE płaci

Polska w budowie - a UE płaci

Dodano:   /  Zmieniono: 
W latach 2007-2013 do Polski może trafić ponad 250 miliardów euro z UE (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Unia Europejska dołoży ok. 2,77 mld zł do budowy centralnego odcinka II linii warszawskiego metra - to jedna z największych podpisanych w mijającym roku umów na unijne dofinansowanie. Polska rozdysponowała już 71,6 proc. unijnych pieniędzy na lata 2007-2013.
Przed podpisaniem umowy na unijne dofinansowanie budowy metra minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska podkreślała, że jest to czwarty co  do wielkości projekt, który ma otrzymać dofinansowanie europejskie. - To  inwestycja porównywalna z budowaniem odcinków autostrad - zaznaczyła. Koszt całej inwestycji wynosi 5,92 mld zł. Miasto przeznaczy unijne pieniądze na dofinansowanie projektu, prac przygotowawczych i  budowy centralnego odcinka II linii metra - od stacji Rondo Daszyńskiego do  stacji Dworzec Wileński. Poza tym, z tych środków mają być finansowane prace projektowe dotyczące kolejnych odcinków tej linii, czyli na Bemowo i Bródno. Pieniądze te pójdą także na przebudowę infrastruktury stacji technicznej na Kabatach oraz  zaprojektowanie 4 stacji na odcinku zachodnim w kierunku Bemowa i 3 stacji na Pradze. Dofinansowany ma być też zakup 35 nowych pociągów, które mają jeździć na obu liniach metra.

Inne duże inwestycje infrastrukturalne, które otrzymały w tym roku unijne dofinansowanie, to  m.in. budowa autostrady A-4 na odcinku Rzeszów - Korczowa czy  modernizacja linii kolejowej E 30 między Krakowem a Rzeszowem. Koszt budowy autostrady to 4,754 mld zł, czego UE dołoży 1,2 mld zł, natomiast modernizacja linii będzie kosztować 4,672 mld zł, z  czego unijne dofinansowanie wyniesie 2,181 mld zł.

Inwestycje infrastrukturalne realizowane w ramach programu Infrastruktura i Środowisko to na ogół największe przedsięwzięcia współfinansowane z Brukseli. Inwestycje z innych programów są mniejsze - np. z programu Innowacyjna Gospodarka Unia dofinansuje 106,6 mln zł budowę zakładu, w którym będzie zastosowana innowacyjna technologia wytwarzania nowoczesnych płyt wiórowych tzw. orientowanych (czyli wykonanych z dużych wiórów o wydłużonym kształcie). Całkowity koszt inwestycji to 432 mln zł. Z programu Rozwój Polski Wschodniej dofinansowanie uzyskał system miejskiego transportu publicznego w Lublinie - wartość projektu to 520,6 mln zł, a  dofinansowanie UE to 310,7 mln zł. Unia dofinansuje również tworzenie sieci szerokopasmowej w województwach Polski Wschodniej. Wartość czterech umów to 1,14 mld zł, a unijne dofinansowanie wyniesie 797,6 mln zł.

Z informacji resortu rozwoju regionalnego wynika, że od momentu uruchomienia programów unijnych na lata 2007-2013 do 18 grudnia podpisano umowy na  kwotę 278,3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 192,5 mld zł. Kwota ta stanowi 71,6 proc. środków, jakie Polska otrzymała z Brukseli na lata 2007-2013. W samym 2011 r. podpisano umowy na kwotę 54,9 mld zł (w tym 38,1 mld zł dofinansowania unijnego). Do tej pory Komisja Europejska wypłaciła Polsce 22,86 mld euro, co stanowi 35 proc. środków dostępnych dla Polski na lata 2007-2013. Polsce przypada 19 proc. ogólnego budżetu polityki spójności - jak dotąd, do naszego kraju trafiło 22 proc. środków wypłaconych przez Komisję wszystkim krajom UE.

PAP, arb