Czy każda droga ekspresowa jest ekspresowa? Sąd Najwyższy rozstrzygnie

Czy każda droga ekspresowa jest ekspresowa? Sąd Najwyższy rozstrzygnie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Sąd Najwyższy zdefiniuje kiedy droga ekspresowa jest ekspresowa w świetle prawa energetycznego (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Słupski sąd okręgowy postanowił zwrócić się do Sądu Najwyższego z pytaniem, jak rozumieć pojęcie droga ekspresowa. Sąd okręgowy rozpoznaje apelację GDDKiA od wyroku, uznającego, że gmina nie musi płacić za oświetlenie fragmentu obwodnicy Słupska, która ma status takiej drogi.

Zaskarżony wyrok zapadł w październiku przed Sądem Rejonowym w Słupsku. Głosi on, że gmina musi płacić za oświetlenie tylko takich dróg, które "stanowią mienie komunalne względnie i znajdują się w jej zarządzie", zaś w odniesieniu do dróg krajowych "finansowanie oświetlenia obciąża Skarb Państwa". GDDKiA zaskarżyła to orzeczenie m.in. dlatego, że w ocenie jej prawników sąd I instancji nie zajął się merytorycznym rozpatrzeniem sprawy, czyli "stwierdzeniem, czy po stronie powodowej pozostaje uprawnienie do żądania zapłaty za  energię elektryczna zużytą do oświetlenia drogi, a jedynie klasyfikacją tej drogi, zakładając, iż nie ma ona charakteru drogi ekspresowej w rozumieniu ustawy o drogach publicznych". "Przyznał jej natomiast status drogi ekspresowej w rozumieniu ustawy o  autostradach płatnych" - stwierdzono.

Gmina wiejska Słupsk na rozprawie domagała się odrzucenia apelacji. Jej prawnik argumentował, że obwodnica Słupska została zbudowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, była elementem uchwały Rady Ministrów dotyczącej programu budowy dróg i jest oznakowana jak droga ekspresowa. To stanowi zaś, że obwodnica zaspokaja potrzeby drogowe na poziomie krajowym, a nie lokalnym, wobec czego gmina nie  powinna płacić za jej oświetlenie.

Sąd okręgowy po wysłuchaniu stron uznał, że spór toczony w  oparciu o zapisy ustaw: prawa energetycznego, ustawy o drogach publicznych i  ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, da się rozstrzygnąć jedynie po uzyskaniu odpowiedzi SN na "budzące poważne wątpliwości zagadnienie prawne." Zagadnienie to ogólnie dotyczy tego, jak rozumieć pojęcie droga ekspresowa. Słupski sąd chce się dowiedzieć, "czy pod pojęciem dróg ekspresowych użytym w prawie energetycznym należy rozumieć każdy rodzaj drogi ekspresowej określonej w ustawie o drogach publicznych, zaliczonej do sieci autostrad i dróg ekspresowych niezależnie od nadania mu statusu drogi płatnej poprzez rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie delegacji zawartej w ustawie o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym".

Sądowy spór między GDDKiA a gminą wiejską Słupsk o płacenie za  oświetlenie fragmentu oddanej do użytku w październiku 2010 r. obwodnicy toczy się od sierpnia 2011 r. GDDKiA wystąpiła do gminy wiejskiej Słupsk z propozycją zawarcia umowy w sprawie płatności za oświetlenie części trasy. Samorząd odmówił. GDDKiA opłacała rachunki za światło, ale przysyłała gminie noty obciążeniowe. Zapowiedziała też, że w przypadku nieuznania należności będzie dochodzić swoich roszczeń przed sądem. W sierpniu Dyrekcja złożyła pozew przeciw gminie, w którym domagała się od samorządu ponad 20 tys. zł. Pierwszy proces GDDiKA przegrała. Drugi został odroczony do czasu uzyskania odpowiedzi od Sądu Najwyższego.

PAP, arb